آخرین وضعیت مبتلایان کرونای انگلیسی در استان‌های کشور

معاون بهداشت وزیر بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی با اظهار این که ویروس انگلیسی در تمامی استان‌های کشور چرخیده است ، گفت که این ویروس جهش یافته تاکنون ۲۰ قربانی در ایران گرفته است.

دکتر علیرضا رئیسی یکشنبه شب در جلسه ستاد مقابله با کرونا مازندران در ساری همچنین از شناسایی ۱۸۷ بیمار مبتلا به کرونای انگلیسی در کشور خبر داد.

وی با تاکید بر این که هیچ استانی نمی تواند ادعا کند که از ویروس انگلیسی پاک است ، خطاب با اعضای ستاد مقابله با کرونای مازندران تاکید کرد : کرونای انگلیسی به استان های شمالی هم رسیده است و تصور نکنید که به مازندران نیامده است.

رییسی گفت: قدرت و سرعت سرایت ویروس کرونای انگلیسی بسیار بالا و قدرت کشندگی آن نیز ۳۰ درصد بیشتر از ویروس چینی است، گفت: نباید به هیچ عنوان  این ویروس را دست کم گرفت.

مازندران الگوی مقابله با کرونا

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا همچنین در این نشست از مدیریت و مقابله با کرونا در مازندران قدردانی کرد و گفت : مازندران در مدیریت و عملیاتی کردن مصوبات ستاد ملی کرونا پیشتاز است و حتی الگویی برای دیگر نقاط کشور به شمار می رود.

وی با قدردانی ویژه از احمد حسین زادگان استاندار مازندران به خاطر مدیریت ستاد مقابله با کرونای استان و ایجاد هماهنگی مناسب میان دستگاه های مختلف ، بر ضرورت تداوم جدی گرفتن خطر کرونا بویژه ویروس انگلیسی تاکید کرد و افزود : کشورهایی که کرونا را جدی نگرفتند با مشکلات عمیقی مواجه شدند.

رییسی عملکرد مقابله با کرونا در کشور را قابل تحسین توصیف کرد و گفت : موفقیت در مدیریت شیوع کرونا در حالی به دست آمد که کشور تحت تحریم های ظالمانه قرار داشت و بر خلاف ادعای کشورهای مختلف دنیا ، تحریم ها در واردات امکانات پزشکی نیز برقرار بوده و همچنان ادامه دارد.

وی وجود برخی کمبودها در آغاز شیوع کرونا در کشور را طبیعی دانست و افزود : در آن زمان حتی کشورهایی که ادعای حقوق بشر می کردند ، مردمشان ماسک و دیگر تجهیزات بهداشتی و درمانی را به سرقت می بردند.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با اعلام این که همه کشورها از نظر اطلاعات در باره ویروس کرونا در یک سطح قرار دارند ، توضیح داد : نمونه بارز آن سیستم نظام سلامت آلمان است که بسیار قوی است ولی تسلیم کرونا شد یا آمریکا با همه سرمایه ، بیشترین کشته های کرونایی را دارد و حتی کرونا وارد سیاست کشورها شد که نمونه بارز آن حذف ترامپ در آمریکا است.

رئیسی با اظهار این که میانگین ضریب تخت بیمارستانی در کشور ۱.۶ است ، گفت : با این وصف در یک سال گذشته مقابله با کرونا بدرستی مدیریت شده است و هیچ بیماری پشت در بیمارستان نماند و بیماران دیگر نیز خدمات مورد نیاز را دریافت کردند.

وی با اعلام این که ایران با همه فشار تحریم ها توانست تجهیزات و نیازهای بهداشتی و درمانی خودش را در کرونا تامین کند ، افزود : کشور ما از چهار پیش تبدیل به صادر کننده ماسک شده است.

مرهون همکاری مردم

سخنگوی ستاد مقابله با کرونا مهم ترین دلیل موفقیت کشور در مدیریت کرونا و رفع تنگناها را همکاری و همراهی مردم دانست و گفت : باید با صداقت عرض کنم که بازاریان و کسبه و در واقع آحاد مردم بیشترین همکاری و کمک کار در مدیریت کرونای کشور بوده و هستند.

وی افزود : بر خلاف دیگر کشورها ، ما در ایران نه تنها مشوق های قابل توجهی به دلیل مشکلات تحریم و کمبود درآمد برای کسبه نداشتیم ، بلکه بازاریان و مردم مومن و خیر ما ایثارگرانه کمک قابل توجهی به اقتصاد کشور بویژه در قالب بسته های معیشتی به گروه های آسیب پذیر جامعه داشته اند.

رییسی یکی از دستاوردهای همکاری و همراهی مردم در مقابله با کرونا را کاهش آمار مرگ و میر ناشی از کووید ۱۹ دانست و توضیح داد : در حالی که پیشی بینی ها حاکی از احتمال افزایش مرگ و میر روزانه در کشور تا یکهزار و ۲۰۰ نفر بود ، رعایت پروتکل های بهداشتی و محدودیت های مقابله با کرونا سبب شد تا نه تنها این آمار محقق نشود بلکه در آذر ماه امسال ما به مرگ ۶۰ نفر در روز برسیم.

معاون وزیر بهداشت مدیریت منسجم و تیمی را عامل رضایت مردم در مدیریت کرونا دانست و تاکید کرد: بسیح ، هلال احمر،  نیروی انتظامی ، دادستان ها ، جامعه  پزشکی بویژه بهورزان و رابطان بهداشت محیط همچنان در کنار هم مدیریت و کنترل شیوع کرونا را بر عهده دارند و انسجام مدیریتی و تیمی آنها تاکنون باعث شده ما وارد بحران نشویم.

وی تعریف بحران را هم « افزایش ارتفاع شیوع کرونا در بازه زمانی کوتاه » دانست و گفت : بحران یعنی این که بیش از ظرفیت وزارت بهداشت بیمار مبتلا وارد مراکز درمانی شود و خوشبختانه حتی در  پیک موج سوم هم ما با چنین مشکلی مواجه نشدیم.

رئیسی با اعلام این که نباید کاهش سرعت شیوع کرونا را با کم خطر شدن آن اشتباه گرفت ، تاکید کرد : تا زمانی که ۷۰ درصد ایمنی در جامعه ایجاد نشود ،ریشه کنی کرونا مفهومی ندارد و تا زمانی که واکسیناسیون کامل نشود دست یافتن به این سطح از ایمنی امکان پذیر نیست.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با تاکید بر این که مردم باید رعایت پروتکل ها و انجام تست ها و رهگیری را جدی بگیرند ، گفت : باید قبول کنیم یکی از مشکلات و نقاط ضعف پس از شناسایی این است که  افراد مبتلا را نمی توانیم در قرنطینه پنج روزه ، هفت روزه و تا ۱۴ روزه داشته باشیم ، در حالی که اگر قرنطینه افراد دارای تست مثبت تا ۸۰ درصد عملیاتی نشود ، با چالش مواجه می شویم.

وی رعایت قرنطینه ۱۴ روزه را برای کنترل سرعت شیوع کرونا کلیدی دانست و تاکید کرد : این کار باید با فرهنگ سازی در جامعه گسترش یابد ضمن این که انسجام تیمی ، انجام تست های فراوان و هدفمند و هوشیاری نگه داشتن مردم و البته تعریف مشوق های لازم برای کسب و کارها باید انجام شود.

معاون وزیر بهداشت و سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا عصر امروز یکشنبه به مازندران سفر و در نشست استانی ستاد مقابله با کرونا در ساری شرکت کرد. دکتر رییسی قرار است فردا هم در مازندران باشد که یکی از برنامه هایش رونمایی از نسخه الکترونیکی پزشکان خانواده شهری استان اعلام شده است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.