امارات دیگر در لیبی حضور نظامی ندارد؟

خبرگزاری آمریکایی بلومبرگ گزارش داد، امارات سطح مشارکت و حضورش در نزاع‌های منطقه را کاهش داده است این مساله به خصوص در کاهش ملموس حمایتش از نیروهای شرق لیبی موسوم به "ارتش ملی لیبی" تحت امر خلیفه حفتر نمود پیدا می‌کند.

این خبرگزاری امروز، یکشنبه به نقل از پنج منبع مطلع گزارش داد، امارات به شکل ملموسی کمک‌های لجستیکی و تسلیحاتی خود را از نیروهای خلیفه حفتر کاهش داده است.

دو تن از این منابع مطلع گفتند، امارات در حال حاضر حضور نظامی کما فی السابق ندارد. منبع سوم نیز تاکید کرد: ابوظبی تعداد پروازها را به شکل قابل ملاحظه به شرق لیبی کاهش داده است.

او در عین حال اضافه کرد، این مساله چه بسا به این معناست که اماراتی‌ها مقادیر مناسبی تجهیزات نظامی به این کشور منتقل کرده‌اند.

دو منبع دیگر نیز گفتند، امارات سطح حضور نظامی خود در لیبی را کاهش داده است در حالی که همه منابع تاکید کردند، هیچ ادله‌ای مبنی بر این‌که ابوظبی تماس‌هایش را با حفتر و مزدوران سودانی و دیگر گروه‌های دخیل در جنگ قطع کرده باشد، ندارند.

گزارش بلومبرگ با اشاره به این‌که روی کار آمدن جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا عامل اصلی تغییر موضع ابوظبی به سمت احیای تلاش‌ها در زمینه توقف فعالیت‌های نظامی است، تاکید می‌کند: این مساله در چارچوب کناره‌گیری امارات از سیاستی است که از بهار نظامی در پیش گرفت، به طوری‌که در قالب آن نقش فعالی در درگیری‌های منطقه‌ای در راس آنها یمن و لیبی ایفا کرد.

بلومبرگ به نقل از دو منبع آگاه بر اخبار مبنی این‌که امارات بخش‌هایی از پایگاهش در شهر عصب اریتره را منهدم کرده و نیروها و تجهیزاتش در آنجا را خارج کرده، صحه گذاشتند.

حال آن‌که امارات سال‌ها از این پایگاه به عنوان مرکز لجستیکی مهم برای انتقال نیروها و سلاح‌های سنگین به یمن استفاده می‌کرد.

این خبرگزاری اشاره کرد، این تغییر در سیاست‌گذاری‌ها همزمان با اصلاح کابینه است که شخبوط بن نهیان، به جای انور قرقاش پست دستیار وزیر خارجه امارات را به عهده گرفت و قرقاش به عنوان مشاور دیپلماتیک رئیس امارات منصوب شد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.