جنجال دوباره بین آذربایجان و ارمنستان در قره باغ

«لیلا عبدالله‌یِوا»، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری آذربایجان شنبه شب در حساب توییتری خود نوشت: «نظامیان ارمنی به صورت مخفیانه از گذرگاه لاچین منتقل و به ‌زور و به اکراه آن‌ها در مناطق آذربایجان مستقر می‌شوند».

او این اقدام را غیرقانونی و مخالف قوانین بین‌الملل و نقض بیانیه سه‌جانبه منعقد شده در دهم نوامبر ۲۰۲۰ دانست و گفت که بر اساس اعلام رسانه‌های ارمنستان، خانواده‌های سربازان از اینکه به زور فرزندانشان به مناطق آذربایجان برای خدمت سربازی اعزام می‌شوند، ناراضی هستند.

جمهوری آذربایجان و ارمنستان بعد از ۴۴ روز درگیری در قره‌باغ کوهستانی با وساطت روسیه ۲۴ آبان (نهم نوامبر) ، بر سر آتش‌بس در منطقه قره‌باغ کوهستانی به توافق رسیدند.

براساس این توافق، ارمنستان موظف شد اراضی اشغالی جمهوری آذربایجان را در آغ‌دام، کلبجر و لاچین را تخلیه کرده و کریدوری زمینی از نخجوان به آذربایجان ایجاد کند.

در مقابل جمهوری آذربایجان نیز متعهد شد ضمن توقف عملیات‌های نظامی در قره باغ، کریدور لاچین را (به عرض ۵ کیلومتر) ‌برای اتصال قره‌باغ به خاک ارمنستان تضمین کند. شهر آزاد شده شوشا به همراه همه مناطق آزادشده طی ۴۴ روز گذشته هم به جمهوری آذربایجان واگذار شد. روسیه نیز طی این مدت تا ۵ سال، به عنوان حافظ آتش بس نیروهای پاسدار صلح خود را در منطقه قره‌باغ کوهستانی و در امتداد خطوط تماس مستقر کرده است.

رؤسای جمهور سه کشور یاد شده حدود دو ماه بعد (۱۱ ژانویه) در مسکو به دعوت پوتین جمع شدند و بر ایجاد کار گروه در سط نمایندگان نخست‌وزیر در سه کشور با هدف اجرای مفاد توافقات مذکور به ویژه در زمینه حمل و نقل و توسعه روابط اقتصادی به توافق رسیدند.

اخیراً شهر ایروان، پایتخت ارمنستان شاهد اعتراضات علیه نیکل پاشینیان، نخست وزیر این کشور بوده و همچنان ادامه دارد. تنش در ارمنستان بعد از آن آغاز شد که نخست وزیر این کشور اظهاراتی درباره موشک‌های روسی اسکندر به زبان آورد که واکنش نیروهای مسلح ارمنستان و وزارت دفاع روسیه را در پی داشت

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.