رایزنی تلفنی اشرف غنی و جانسون

به گزارش  آناتولی، در بیانیه صادره از سوی ارگ ریاست جمهوری افغانستان در این خصوص آمده است که لندن بر حمایت کشورش از روند گفتگوهای صلح، حمایت از نیروهای دفاعی و امنیتی افغانستان و تقویت اجماع منطقه‌ای تاکید کرده است.

به گزارش ارگ ریاست جمهوری افغانستان، طرفین ضمن ابراز نگرانی از افزایش خشونت‌ها در افغانستان، پیرامون گام‌های آتی روند صلح و ایجاد آتش‌بس دائمی نیز تبادل نظر کردند.

مذاکرات بین الافغانی از سپتامبر ۲۰۲۰ آغاز شد؛ حال آنکه تاکنون راه به جایی نبرده و خشونت‌ها نیز به واسطه عدم تمایل نیروهای بیگانه و اشغالگر برای خروج از این کشور، افزایش یافته است.

در سال ۲۰۲۰، شمار تلفات غیرنظامیان در درگیریهای افغانستان، ۸ هزار و ۸۲۰ نفر بود که در مقایسه با ۲۰۱۹، کاهشی ۱۵ درصدی را تجربه کرد. اما نکته نگران کننده، تغییر روند تلفات و صعودی شدن بی سابقه آن در سه ماهه پایانی ۲۰۲۰ است که با آغاز مذاکرات بین الافغانی مصادف شده است.

در حالی که از دوشنبه هفته پیش، بار دیگر، مذاکره میان طالبان و کابل بعد از چند هفته بلاتکلیفی از سر گرفته شد؛ سازمان ملل طرفین را به آتش بس فراخواند؛ اقدامی که طالبان نظر مساعدی نسبت به پذیرش آن ندارد.

توافقنامه آمریکا و طالبان نیز در دهم اسفند سال گذشته به امضا رسید. بر اساس این سند که در دوحه امضا شد، طالبان باید حملات به نیروهای آمریکایی را متوقف کند، سطح خشونت‌ها را به شدت کاهش دهد و گفتگوهای صلح با دولت افغانستان را پیش ببرد.

آمریکا نیز در مقابل به اساس این سند تعهد داده بود که به تدریج از شمار نیروهایش در افغانستان بکاهد و تا می ۲۰۲۱ آنها را کاملاً خارج کند؛ تعهدی که تلاش‌های اخیر واشنگتن نشان می‌دهد مانند دیگر وعده‌های این کشور نقض خواهد شد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.