کاخ ریاست جمهوری روسیه از تماس رئیس جمهور این کشور با نخست ویر ارمنستان به دنبال تحرکات ارتش برای برکناری او از قدرت خبر داد.

کاخ ریاست جمهوری روسیه (کرملین) اعلام کرد که رئیس جمهور این کشور با نخست وزیر ارمنستان به دنبال تحولات این کشور گفت وگو کرد.

بر اساس بیانیه کرملین، «ولادیمیر پوتین» طی تماسی که با «نیکول پاشینیان» داشته همه طرف ها در امنستان را به خویشتنداری و حل مسائل در چاچوب قانون دعوت کرد.

 «اونیک گاسپاریان»، فرمانده ستادکل نیروهای مسلح ارمنستان، امروز پنجشنبه در اعتراض به برکناری معاونش استعفای «نیکول پاشینیان» نخست‌وزیر این کشور را خواستار شد.

این مقام نظامی ارمنستان در بیانیه‌ای نوشت: «نیروهای مسلح ارمنستان وظایف خود را با افتخار انجام داده و شانه به شانه مردم با دشمن مبارزه کردند. مدیریت غیرموثر مقامات مسئول و اشتباهات جدی آن‌ها در سیاست خارجی این کشور را در آستانه فروپاشی قرار داد».

در ادامه این بیانیه آمده است: «با توجه به اوضاع پیش آمده، نیروهای مسلح ارمنستان استعفای نخست‌وزیر و دولت را خواستار هستند و هشدار می‌دهند از به‌کار بردن زور در برابر مردمی که فرزندانشان در حفظ میهن و آرتساخ کشته شدند، خودداری شود. ارتش همواره در کنار مردم است، همانطور که مردم همواره در کنار ارتش بوده‌اند».

همین اظهارت باعث شد که نخست وزیر ارمنستان ارتش را به تلاش برای کودتا متهم کرده و گاسپاریان را از سمت خود برکنار کند. 

فرمانده ستاد کل نیروهای مسلح ارمنستان به همراه چند تن از مقامات نظامی ارشد پاشینیان را به خیانت در درگیریهای اخیر با جمهوری آذربایجان متهم کرده اند.

بعد از شکست ارمنستان در جنگ ۴۴ روزه با جمهوری آذربایجان در منطقه قره‌باغ کوهستانی که با توافق سه‌جانبه ایروان، باکو و مسکو به آتش‌بس منجر شد، انتقادها و تظاهرات علیه نخست‌وزیر ارمنستان بیشتر شده است.

ارمنستان در این جنگ بعد از پیشروی نیروهای آذربایجان، مجبور شد هفت منطقه اشغالی این کشور را در منطقه قره‌باغ کوهستانی تخلیه کرده و به مرزهای بین‌المللی عقب‌نشینی کند. مخالفان پاشینیان او را به خیانت و کشتار نیروهای ارمنی در جنگ متهم کرده و خواستار برکناری او از قدرت هستند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.