کودتا در ارمنستان چه واکنش‌هایی در دنیا داشت؟

به گزارش خبرگزاری راشاتودی، تلاش برای کودتا در ارمنستان با واکنش های بین المللی روبرو بوده است.

در پی بحران بین ارتش ارمنستان و دولت نیکول پاشینیان وزیر امور خارجه روسیه با همتای ارمنی خود تماسی تلفنی برقرار کرد.

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، در تماسی تلفنی با "آرا آیوازیان"، همتای ارمنی خود، تاکید کرد که مسکو مساله ایروان را امری داخلی می‌داند.

لاوروف همچنین ابراز امیدواری کرد که مسائل داخلی ارمنستان به صورت مسالمت آمیز حل و فصل شوند.

سخنگوی کرملین نیز درباره تحولات امروز در ارمنستان و درخواست رئیس ستادکل ارتش از نیکول پاشینیان، نخست وزیر این کشور برای استعفا گفت: روسیه از تمامی طرفین در ارمنستان می‌خواهد تا خویشتن‌داری کرده و طبق قانون اساسی عمل کنند.

وی افزود: ما معتقدیم که اوضاع ارمنستان نباید از چهارچوب قانون اساسی فراتر رود. روسیه برای روابط دوجانبه نزدیکش با ارمنستان و همچنین برای همکاری در چهارچوب اتحادیه اقتصادی اوراسیا، کشورهای مستقل مشترک‌المنافع و سازمان پیمان امنیتی جمعی اهمیت بسیار زیادی قائل است.

پسکوف ادامه داد: این همکاری بسیار مهم است. ما در حال حاضر با یک وظیفه بسیار مهم برای اجرای بهتر توافق سه جانبه درخصوص بحران قره‌باغ که چند ماه پیش امضا شد، مواجه هستیم.

وی تصریح کرد: کرملین با نگرانی تحولات ارمنستان را دنبال می‌کند اما این اوضاع را جزء امور داخلی ارمنستان می‌داند.

پسکوف از اظهارنظر درباره انتقاد پاشینیان از سیستم‌های موشک بالستیک "اسکندر" روسیه امتناع کرد و تنها گفت: تکنولوژی نظامی روسیه بارها اثربخشی خود را ثابت کرده است.

مولود چاووش‌اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با پیتر سیارتو، همتای مجارستانی خود در بوداپست، درباره درخواست رئیس ستاد کل و فرماندهان ارشد ارمنستان برای استعفای نیکول پاشینیان نخست وزیر این کشور اظهار کرد: اقدام به کودتا در ارمنستان را به شدت محکوم می‌کنیم، ترکیه با هر گونه کودتا در هر جای دنیا مخالف است.

چاووش‌اوغلو اذعان داشت: در دموکراسی طبیعی است که شهروندان از دولت انتقاد کنند و حتی خواستار استعفا شوند؛ اما اینکه نیروهای ارتش، کودتا کنند یا یک دولت منتخب را به استعفا فرا بخوانند، غیرقابل قبول است. بار دیگر این درخواست ارتش ارمنستان را به شدت محکوم می‌کنیم.

وزیر امور خارجه ترکیه تاکید کرد: فرصت‌های مهمی برای ثبات منطقه وجود دارد و باید به خوبی مورد ارزیابی قرار بگیرد. این نوع اقدامات ثبات کشور را دچار مخاطره می‌کند. به همین دلیل به شدت مخالف آن هستیم. هیچ تماسی در این زمینه نداشتیم و رویدادها را از مطبوعات پیگیری می‌کنیم. ما مخالف کودتا در هر جای جهان هستیم.

گفتنی است صبح امروز اونیک گاسپاریان، رئیس ستاد کل و فرماندهان ارشد ارمنستان با صدور بیانیه‌ای، خواستار استعفای پاشینیان شدند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.