بیانیه اتحادیه اروپا درباره توقف اجرای پروتکل الحاقی

«جوزپ بورل»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به مناسبت تصمیم ایران در توقف اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی واکنش نشان داد. 

بورل در این بیانیه گفت: «ما عمیقاً از تصمیم ایران در تعلیق اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی و دیگر تدابیر شفاف‌ساز ذیل برجام از تاریخ ۲۳ فوریه ۲۰۲۱ نگرانیم.»

این تصمیم چنانچه لغو نشود به طرز محسوسی توانایی آژانس اتمی را برای راستی‌آزمایی صلح‌آمیز بودن مواد و فعالیت‌های هسته‌ای در ایران محدود می‌کند.»

اتحادیه اروپا علاوه بر این مدعی شده دسترسی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به  برخی مراکز کلیدی هسته‌ای ایران محدود خواهد شد. 

اتحادیه اروپا همچنین به تفاهم مشترک ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم واکنش نشان داده است: «در این شرایط ما در جریان تفاهم فنی دوجانبه میان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و ایران هم قرار گرفته‌ایم. این توافق به گفته مدیر کل آژانس اتمی کاهش دسترسی را تعدیل خواهد کرد و امکان نظارت‌های ضروری و تداوم فعالیت‌های راستی‌آزمایی را برای سه ماه فراهم خواهد کرد.»

اتحادیه اروپا گفته از فعالیت‌های مستقل و بی‌طرفانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در نظارت بر تعهدات مرتبط هسته‌ای ایران و راستی‌آزمایی آن حمایت می‌کند. 

دولت آمریکا اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ از «برنامه جامع اقدام مشترک» (برجام) خارج شده و ضمن اعمال تحریم‌های متوقف شده ذیل این توافق، تحریم‌های دیگری علیه ایران وضع کرد.

تروئیکای اروپا علی‌رغم مخالفت‌های لفظی با خروج آمریکا از برجام به وعده‌های خود برای جبران آثار این خروج عمل  نکردند.

جمهوری اسلامی ایران در واکنش به بی‌عملی کشورهای اروپایی در ۵ گام طبق مفاد برجام تعهدات خود ذیل برجام را کاهش داد.

ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز دوشنبه در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند که ایران اجرای اقدامات داوطلبانه را از سه‌شنبه (۵ اسفند) متوقف می‌کند و دسترسی آژانس به برخی فعالیت‌ها و تجهیزات نظارتی هم برای حداقل سه ماه متوقف می‌شود. ایران از بامداد ۵ اسفند اجرای این اقدامات را متوقف کرد. 

ایران و آژانس تفاهم کردند اجرای پروتکل الحاقی و دسترسی‌های برجامی به طور کامل متوقف شود و صرفا تعهدات پادمانی ایران اجرا می‌شود. بر این اساس، طبق قانون مجلس هیچ دسترسی فراپادمانی به آژانس اعطا نخواهد شد و هیچگونه بازرسی فراپادمانی نیز انجام نمی‌شود.

آذرماه امسال مجلس شورای اسلامی طرح دوفوریتی اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران را تصویب و پس از تصویب آن در هیأت وزیران، جمهوری اسلامی هفته گذشته قصد خود برای توقف اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی و نظارت‌های فراتر از پادمان را در نامه‌ای به آژانس اطلاع داد که طبق برنامه از امروز اجرایی شد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.