نخست وزیر ارمنستان: مهین خود را ترک نمی‌کنیم

به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، پاشینیان با حضور در تجمع هوادارانش گفت: «امیدوارم به این ایجاد وحشت از طریق اطلاعات عادت کرده باشید. آن‌ها به شایعه‌پراکنی ادامه می‌دهند و ادعا می‌کنند ما یک هواپیما آماده کرده‌ایم تا فرار کنیم. ما اینجا هستیم و صرف‌نظر از اینکه چه اتفاقی رخ دهد، مهین خود را ترک نمی‌کنیم. خانواده من اینجا هستند».

پاشینیان به یکی از خبرنگاران حاضر در این تجمع گفت، اوضاع ارمنستان قابل کنترل است و عدم افزایش تنش و درگیری در این کشور را خواستار شده و تأکید کرد «ارتش تابع مردم و نخست‌وزیر است».

او در پاسخ به خبرنگاری درخصوص درگیری داخلی گفت: «این تهدید همواره وجود دارد اما باید تأیید کنیم که چنین اتفاقی نمی‌افتد. هیچ دشمنی در داخل ارمنستان وجود ندارد. مشکلاتی وجود دارد که قطعاً باید مورد بحث قرار گیرند».

نخست‌وزیر ارمنستان همچنین در پاسخ به سوالی درباره احتمال وقوع کودتا در این کشور گفت، اوضاع «قابل مدیریت» است و اقدام امروز ارتش را واکنشی احساسی توصیف کرد.

پاشینیان در این خصوص گفت: «حتی کسانی که اخراج کرده‌ام برادران من هستند. آن‌ها سرباز میهن هستند».

امروز (پنجشنبه) «اونیک گاسپاریان» رئیس ستادکل ارتش ارمنستان به برکناری معاونش اعتراض و به همراه جمعی از معاونانش با انتشار بیانیه‌ای، استعفای نخست‌وزیر و کابینه دولت را خواستار شد.

در این بیانیه آمده است: «با توجه به اوضاع پیش آمده، نیروهای مسلح ارمنستان استعفای نخست‌وزیر و دولت را خواستار هستند و هشدار می‌دهند از به‌کار بردن زور در برابر مردمی که فرزندانشان در حفظ میهن و آرتساخ کشته شدند، خودداری شود. ارتش همواره در کنار مردم است، همانطور که مردم همواره در کنار ارتش بوده‌اند».

دقایقی پس از انتشار این بیانیه، نخست‌وزیر ارمنستان، گاسپاریان را از سمت خود برکنار کرد و در حساب فیسبوک خود نوشت: «بیانیه رئیس ستادکل را تلاشی برای انجام کودتا درنظر می‌گیرم. از تمامی حامیان‌مان می‌خواهم به میدان جمهوری بیایند. به‌زودی به صورت زنده برای ملت سخنرانی می‌کنم».

با این حال چند ساعت پس از انتشار بیانیه ستادکل ارتش ارمنستان، حزب مخالف پاشینیان از آن اعلام حمایت کرد و آن را اقدامی توصیف کرد به بازی را تغییر خواهد داد.

علیرغم فشارهای چند ماهه، پاشینیان در مقابل درخواست‌ها برای کناره‌گیری مقاومت کرده و از توافق با جمهوری آذربایجان بر سر منطقه قره‌باغ کوهستانی به عنوان حرکتی دردناک اما ضروری دفاع کرده است.

بعد از شکست ارمنستان در جنگ ۴۴ روزه با جمهوری آذربایجان در منطقه قره‌باغ کوهستانی که با توافق سه‌جانبه ایروان، باکو و مسکو به آتش‌بس منجر شد، انتقادها و تظاهرات علیه نخست‌وزیر ارمنستان بیشتر شده است.

ارمنستان در این جنگ بعد از پیشروی نیروهای آذربایجان، مجبور شد هفت منطقه اشغالی این کشور را در منطقه قره‌باغ کوهستانی تخلیه کرده و به مرزهای بین‌المللی عقب‌نشینی کند. مخالفان پاشینیان او را به خیانت و کشتار نیروهای ارمنی در جنگ متهم کرده و خواستار برکناری او از قدرت هستند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.