واکنش ترکیه به احتمال بروز کودتا در ارمنستان

بنا بر گزارش اسپوتنیک، دولت ترکیه به انتشار خبرها درباره احتمال بروز کودتا در ارمنستان واکنش نشان داد. طبق گزارش این رسانه روس، ترکیه «تلاش برای کودتا در ارمنستان را محکوم کرد».

واکنش ترکیه به تحولات این کشور همسایه بعد از آن مطرح شد که سران ستادکل نیروهای مسلح ارمنستان خواستار استعفای نیکول پاشینیان از نخست‌وزیر شدند.

پیش از این سخنگوی ریاست جمهوری روسیه هم به تحولات و تنش‌ها در ارمنستان واکنش نشان داد.

«دیمیتری پسکوف» گفت: «با نگرانی تحولات در ارمنستان را نظاره‌گر هستیم...قاطعاً تمام طرف‌ها را به خویشتن‌داری دعوت می‌کنیم. باور داریم که اوضاع نباید از چارچوب قانون اساسی خارج شود»..

«اونیک گاسپاریان» رئیس ستادکل ارتش ارمنستان و جمعی از معاونانش امروز (پنحشنبه) با انتشار بیانیه‌ای استعفای نخست‌وزیر و کابینه دولت را خواستار شدند.

در این بیانیه آمده است: «با توجه به اوضاع پیش آمده، نیروهای مسلح ارمنستان استعفای نخست‌وزیر و دولت را خواستار هستند و هشدار می‌دهند از به‌کار بردن زور در برابر مردمی که فرزندانشان در حفظ میهن و آرتساخ کشته شدند، خودداری شود. ارتش همواره در کنار مردم است، همانطور که مردم همواره در کنار ارتش بوده‌اند».

دقایقی پس از انتشار این بیانیه، نیکول پاشینیان نخست‌وزیر ارمنستان، گاسپاریان را از سمت خود برکنار کرد و از هوادارانش خواست در میدان جمهوری شهر ایروان تجمع برگزار کنند.

ساعتی بعد از این بیانیه، پاشینیان در جمع هواداران خود اعلام کرد که اوضاع جاری، «قابل مدیریت» است و او قصدی برای ترک کردن ارمنستان ندارد.

در ماه‌های اخیر و به دنبال توافق پاشینیان با روسیه و جمهوری آذربایجان برای پایان جنگ بر سر قره‌باغ کوهستانی، مخالفانش خواستار استعفای او شده‌‌اند اما نخست‌وزیر ارمنستان ضمن اذعان به دردناک بودن این توافق، آن را برای کشور ضروری خوانده است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.