قیمت مصوب موز اعلام شد

سعید ممبینی با اشاره به افزایش بی‌رویه قیمت موز در سطح بازار و تاثیر قیمت این محصول بر قیمت و وضعیت سایر میوه‌ها، اظهار کرد: علت افزایش قیمت موز موانعی بود که در واردات موز ایجاد شده بود، اما با پیگیری‌های انجام شده سامانه ثبت سفارش باز و واردات موز در ازای صادرات سیب امکان‌پذیر شد.

به گفته وی مقرر شد واردکنندگان متقاضی در ازای صادرات سیب، با هدایت و راهبردی اتحادیه‌های صنفی موزهای وارداتی را در شبکه‌های رسمی توزیع صنفی و با رعایت قیمت مصوب هر کیلو ۲۵ هزار تومان به مصرف کننده ارائه دهند. به عبارت دیگر واردکنندگان و سایر بخش‌های زنجیره باید سود مناسب را رعایت کنندتا محصول با قیمت مناسب به دست مصرف کننده برسد.

رئیس اتاق اصناف ایران همچنین تاکید کرد که اگر فعالان اقتصادی، این محصول را با قیمتی بالاتر از قیمت مصوب به مصرف کننده ارائه دهد، بازرسان باید تشکیل پرونده داده و پرونده را به سازمان تعزیرات ارسال کنند. در مقابل، طی هماهنگی‌های انجام شده، سازمان تعزیرات حکومتی نیز تسریع در رسیدگی به این دست از پرونده‌ها را در دستور کار خود قرار داده است.  

در میانه بهمن ماه، قیمت هر کیلو موز وارداتی در خرده فروشی های سطح شهر تهران به ۵۰ تا ۶۰ هزار تومان رسید. بر اساس گزارش مرکز آمار از تغییر قیمت کالاهای خوراکی، در دی ماه امسال قیمت هر کیلو موز در دی ماه پارسال به طور متوسط ۱۳ هزار و ۹۰۰ تومان بوده است که در همین ماه  در سال جاری  به متوسط قیمت ۳۳ هزار و ۴۰۰ تومان رسیده و افزایش ۱۴۰.۳ درصدی داشته است.

 

از اردیبهشت ماه امسال واردات موز به دلیل محدودیت های ارزی به نوعی ممنوع و در ادامه واردات آن مشروط به صادرات سیب شده است. البته اخیرا ستاد تنظیم بازار با واردات موز در مقابل صادرات محصولات کشاورزی ابلاغی از سوی وزارت جهاد کشاورزی موافقت کرد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.