پاسخ مطهری به احتمال رد صلاحیتش در انتخابات ریاست جمهوری 1400

 علی مطهری امروز (پنجشنبه) در نشستی خبری با حضور اهالی رسانه، با تبریک میلاد حضر امیرالمومنین(ع) اظهار کرد: هدف از این دعوت ضمن بررسی مسائل روز، اعلام نامزدی خود در انتخابات ۱۴۰۰ است. با توجه به شرایط کشور و با توجه به تجربه و توانایی که در خودم احساس می کنم، لازم دیدم وارد این میدان بشوم.

مطهری گفت: همان طور که رهبر انقلاب فرمودند مشارکت بالا در انتخابات آینده مساله تاثیرگذاری است. ایشان فرمودند انتخاب اصلح در درجه دوم قرار می گیرد؛ هدف ما باید این باشد که مشارکت را در انتخابات بالا ببریم. درست است که مردم گلایه هایی از حوادث سال گذشته دارند، فشارهای اقتصادی و سختی معیشت مردم باعث گله مندی هایی است، اما باید توجه داشت اگر می خواهیم شرایط کشور به لحاظ سیاست داخلی و خارجی بهبود پیدا کند لازم است مردم پای صندوق های رای بیایند و نظر خود را اعلام کنند.

اهم اظهارات وی را در ادامه به نقل از فارس و ایسنا بخوانید؛

* با کنار کشیدن از صندوق های رای نه تنها مشکلات حل نمی شود بلکه افزوده می شود. هر مقدار مشارکت مردم افزون تر باشد انتخاب مردم واقعی تر خواهد بود.

* هم مردم باید در انتخابات مشارکت کنند و هم گروه ها و احزاب سیاسی در این انتخابات مشارکت کنند و مردم را برای شرکت در انتخابات تشویق کنند و سخن از کنار کشیدن به میان نیاورند و همچنین شورای نگهبان باید مقداری مهربان تر با کاندیداها برخورد کند و کسانی که قانون اساسی را قبول دارند و مشکلی ندارند را تایید کنند تا شور و نشاط خوبی بر پا شود.

* مشکلاتی امروز در کشور داریم؛ در بعضی زمینه ها موفق و در برخی زمینه ها توفیق نسبی و در برخی زمینه ها هم موفق نبودیم.  باید این کاستی ها را برطرف کنیم. باید شکاف های طبقاتی را کم کنیم. باید شکاف کم شود و مشکلات برطرف شود.

* نمونه حکومت مد نظر ما حکومت حضرت امیر(ع) است. صحبت کردن درباره عدالت و حق کار آسانی است. هر کسی می تواند ساعت ها درباره ضرورت عدالت صحبت کند، اما معلوم نیست در عمل او پایبند به عدالت و حق و انصاف باشد. خود ایشان می فرماید حق وسیع ترین چیزها است در مقام توصیف، اما در مقام انصاف دادن و عمل سخت ترین است. اگر کسی توانست در میدان عمل به حقیقت عمل کند می شود به حرفش اعتماد کرد.

* ایشان چهار سال و چند ماه در عمل پایبند به حرف های خود، دموکراسی و آزادی بیان بودند. در مورد ایشان گفته شده است که در محراب عدالت شهید شد.

* {به تشریح ابعاد مختلف نوع حکومت داری حضرت علی (ع) پرداخت}: ما یک نمونه عالی از حکومت اسلامی داریم و باید سعی کنیم حکومت ما هم در این حوزه باشد.

*{ با اشاره به نوع رفتار حضرت علی (ع) با خوارج}: ایشان فقط زمانی که آن‌ها رفتار مسلحانه داشتند با این گروه برخورد کرد و این گروه تا قبل از این موضوع آزادی کامل در انتقاد و بیان نظرات خود را داشتند.

*{ به ضرورت عدالت ورزی در جامعه بر اساس ویژگی‌های حکومت‌داری حضرت علی (ع) پرداخت }: کسی که شهوت قدرت را ندارد می تواند در جامعه عدالت برقرار کند. اگر کسی بتواند در حد امکان خودش را به این الگو نزدیک کند کار بزرگی کرده است.

*من با توجه به شرایط داخلی و خارجی کشور احساس کردم باید وارد این میدان شوم و تصمیم گرفتم نامزدی خود برای انتخابات را اعلام کنم. برای انسانی که برای انجام وظیفه به میدان آمده باشد شکست معنی ندارد.  هر اتفاقی بیافتد برای ما خوشایند است. من صرفا احساس کردم در اینجا کسی مثل من باید وارد شود. به خدا توکل می کنیم و هر چیزی که پیش آید خوب است.

*{ در پاسخ به پرسشی درباره رایزنی با شورای نگهبان جهت تایید صلاحیتش پس از عدم احراز صلاحیت در انتخابات ۱۳۹۸ }: رایزنی نداشتم با شورای نگهبان اما دلیلی برای رد صلاحیت خودم نمی بینم. هیچ تلاشی برای رایزنی نکردم. نمی دانم در آن دوران چه شرایطی بود اما دلیلی برای رد صلاحیتم نمی بینم.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.