روحانی: ملت ما علی وار و مردانه در برابر مشکلات ایستادند

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی رئیس جمهور روز پنجشنبه در مراسم بهره‌برداری از آزادراه غدیر با تبریک میلاد امیرالمومنین علی(ع) به همه شیعیان جهان، اظهارداشت: ملت ما در دوره جنگ اقتصادی دشمنان، علی وار و مردانه در برابر مشکلات ایستادند و تحمل کردند و در سایه هدایت و  رهنمودهای مقام معظم رهبری چنان حرکتی را در سال جهش تولید ثبت کردند که امروز همه به شکست سیاست فشار حداکثری اعتراف می‌کنند.

رئیس جمهور با بیان اینکه طی فعالیت دولت تدبیر و امید یکهزار کیلومتر آزاد راه در کشور ساخته شده است،گفت: در مجموع فعالیت رژیم گذشته، تنها ۳۴۶ کیلومتر آزاد راه در کشور ساخته شد و بعد از انقلاب اسلامی نیز تا ابتدای فعالیت دولت یازدهم، یکهزار و ۷۱۰ کیلومتر آزاد راه به جمع آمار آزادراه های کشور افزوده است اما طی فعالیت هشت ساله دولت تدبیر و امید ۱۰۰۰ کیلومتر دیگر به این ارقام افزوده شد که این بسیار ارزشمند و نشانگر تلاش شبانه روزی مهندسان و کارگران و همه دست اندرکاران اجرای طرحها در کشور است.

دکتر روحانی با اشاره به نقش مهم آزادراه غدیر در ایجاد رفاه، آسایش، سلامتی و امنیت برای مردم کشورمان، افزود: بسیار خوشحالیم این آزاد راه از زمان اجرای آن در سال ۹۴، طبق برنامه زمان بندی شده پیش رفت و تکمیل گردید.

رئیس جمهور با ابراز خشنودی از بهره برداری از آزادراه غدیر افزود:‌ هر چه آزادراه‌ها و راههای اصلی گسترش یابد ترافیک روان شده، مصرف سوخت کاهش می‌یابد و به تبع آن آلاینده‌ها نیز کاهش یافته و زمان تردد مسافر و حمل و نقل بار نیز کاهش می‌یابد.

دکتر روحانی با بیان اینکه واگذاری کارها به بخش خصوصی و مردم ضروری است، اظهار داشت: یکی دیگر از اتفاقات مهمی که در دولت تدبیر و امید رخ داده این است که تا پیش از این دولت پروژه‌هایی مثل ساخت آزادراه‌ها با محوریت دولت اجرا می‌شد و بخش خصوصی نیز مشارکت جزئی در ساخت این پروژه‌ها داشت اما در دولت تدبیر و امید این روند معکوس شده و امروز این بخش خصوصی و غیردولتی است که مجری اصلی اجرای چنین پروژه‌هایی است و دولت بیشتر طراحی، تعیین اولویت، کمک به تامین تسهیلات و نظارت‌های کلی را بر عهده دارد.

رئیس جمهور با بیان اینکه چند پروژه مهم دیگر در دست احداث داریم که مطلوب خواهد بود اگر پیش از پایان این دولت به بهره‌برداری برسند، خاطرنشان کرد: همه تلاش خود را به کار خواهیم گرفت که پروژه راه آهن چابهار به زاهدان تا پایان این دولت به بهره‌برداری برسد.

دکتر روحانی ادامه داد: دولت همچنین تلاش خواهد کرد همانگونه که با احداث سدهای متعدد و ایجاد شبکه آبرسانی پایین دست در غرب کشور تحولی در عرصه آبرسانی ایجاد کرده است با احداث و تکمیل شبکه آبرسانی به شرق کشور از خلیج فارس و دریای عمان، به شرق کشور نیز حیات جدیدی ببخشد.

رئیس جمهور گفت: خدمات انجام شده در حوزه آبرسانی و احداث راه و راه آهن یکی از افتخارات دولت‌های یازدهم و دوازدهم است و دولت تا آخرین روز فعالیت خود برای تکمیل پروژه‌های در دست احداث در این عرصه‌ها تلاش خواهد کرد و امیدواریم دولت را در شرایطی بهتر از آنچه تحویل گرفتیم به دولت آینده تحویل دهیم.

متن کامل سخنان دکتر روحانی به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

امروز روز بسیار مبارکی برای همه عاشقان مولی میرالمومنین علی (ع) است. به مردم بزرگ  ایران، همه شیعیان جهان، همه مسلمانان و همه آنهایی که در قلب‌شان عشق مولی علی‌ابن ابیطالب(ع) است، تبریک می‌گوییم. ولادت آن رادمهر بزرگی که نه تا امروز بلکه تا قیامت همواره از سیره ،عمل و از کلام مبارکش مخصوصا نهج‌البلاغه استفاده و بهره‌برداری می‌کنیم، روز بسیار مبارک و مهمی است.

او پدر ما است همانطور که پیامبر پدر ما است که پیغمبر فرمود من و علی پدران این امت هستیم و لذا خدمت همه پدرانی که قلب‌شان به عشق امیرالمومنین می‌تپد مخصوصا این مرحوم نقوی پدر بزرگواری که در این آزادراه فعالیت می‌کرده و به رحمت خدا پیوسته است، تبریک می‌گوییم. این روز به همه عزیزانی که در این شرایط سخت و سال سخت رسالت بزرگ پدری را نسبت به فرزندان خود عمل کرده و عمل می‌کنند، مبارک باشد.

این آزادراه برای ما بسیار مهم است. در سال ۹۴ که برای اجرای این طرح تصمیم‌گیری شد، برنامه این بود که در سال ۹۹ افتتاح شود و این کار به حول و قوه الهی در طول این مدت نسبتاً کوتاه به افتتاح رسید در اهمیت این پروژه بسیار مهم گفته شد که پروژه‌ای است که فقط  ۵.۵ کیلومتر پل دارد و شرایط بسیار خاصی را دارد و از اتوبان‌ها و تقاطع مختلف عبور می‌کند.

این اتوبان برای مردم ایران رفاه و آسایش و سلامتی و امنیت می‌آورد. سلامتی به خاطر اینکه مقدار زیادی از دی اکسید کربن کم می‌شود، امنیت به خاطر اینکه انشاءالله این اتوبان باعث می‌شود که خودروها به سلامت از این مسیر سخت عبور کنند، وقت عزیز مردم نیز کمتر تلف می‌شود که گفتند حدود ۹۰ دقیقه تا ۲ ساعت به تناسب در وقت مردم صرفه‌جویی می‌شود و از راههای مهم ترانزیتی کشور است که ترانزیت شرق- غرب و غرب به جنوب را تامین می‌کند. در واقع بخشی از جاده ابریشم است لذا بسیار با اهمیت است.

 بسیار خوشحال کننده هم بود که امسال یعنی در سال ۹۹ بیش از ۲۰۰ کیلومتر، ۲۲۱کیلومتر آزادراه در یک سال افتتاح شد، ۲.۵ برابر نُرم آزادراهی که در کشور افتتاح می‌شده در سال جهش تولید، افتتاح شده است  و  این نشان می‌دهد که علیرغم جنگ اقتصادی دشمن و تحریم و فشار و به قول خودشان فشار حداکثری، چنین پروژه های مهمی به بهره برداری می رسد.

خوشحالم که این روزها همه آنها می‌گویند فشارحداکثری نسبت به ایران شکست خورده است و این به معنای صبر و مقاومت و ایستادگی ملت بزرگ ایران و رهنمودهای مقام معظم رهبری است که در این ۳ سال ملت ما علی‌وار و مردانه در برابر همه مشکلات ایستادند و تحمل کردند.

 زندگی مولی امیرالمومنین برای همه مردم ما درس است و الحمدالله امروز این آزادراه بسیار مهم افتتاح شد.

به خاطر ازدحام و تراکم خودروها همیشه از تهران به سمت کرج از کرج به سمت تهران از این منطقه به سمت قزوین یا از آن سمت از جنوب به سمت قم یا از طرف شرق به سمت سمنان، با معضل ترافیک روبرو هستیم و در یکی دو سال اخیر قدم‌های بسیار مهمی در این زمینه برداشته شد.

آزادراه شمال بخشی از گشایش را ایجاد کرد، تکمیل آزادراه همت گشایش دیگری را ایجاد کرد، قبلا طرح حرم تا حرم یک گشایش دیگری را ایجاد کرد و امروز طرح غدیر و انشاءالله امیدواریم طرحی که آقای وزیر راه هم بیان کردند از شریف‌آباد به جاجرود هم بعدا اجرایی شود که آن هم می‌تواند مشکل شمال و شرق را حل کند و در واقع یک تنفسی برای تهران است که ترافیک مقداری کاهش پیدا کند، ترددها آسان شود و از لحاظ اقتصادی و محیط زیستی، بهره این آزادراه‌ها شامل حال مردم شود که بسیار مهم است.

نکته دیگری که می‌خواهم تاکید کنم اینگونه طرح‌های مهم که قبل از دولت تدبیر و امید ساخته می شد معمولا دولت می‌ساخت و شرکت‌های خصوصی را شریک می‌کرد، معمولا ۶۰ یا ۷۰درصد را دولت به عهده می‌گرفت و ۳۰درصد را به بخش خصوصی می‌داد. الان این عملیات معکوس می‌شود یعنی دولت ۳۰درصد انجام می‌دهد و ۷۰درصد را در اختیار بخش خصوصی قرار می‌دهد یعنی بخش غیردولتی و این کار بسیار مهمی است به همین صورت باید جلو برویم، این کار بسیار ارزشمند است.

امروز در این پروژه بسیار عظیم و بزرگ ۳۰درصد دولت سرمایه‌گذاری کرده و ۷۰درصد قرارگاه سرمایه‌گذاری کرده است. اجرا توسط مردم بوده، پیمانکار‌ها اجرا کردند، مدیریت توسط دولت و قرارگاه با هم انجام شده است.

باید به طور منظم کارها را به تدریج به مردم واگذار کنیم این مردم هستند که باید این کارها را انجام دهند دولت حداکثر باید طراحی کند، اولویت‌بندی‌ها را مشخص کند، تسهیلات مالی از طریق بانک‌ها و بازار سرمایه در اختیار شرکت‌ها قرار دهد و دولت نظارت کند برای اینکه عادلانه انجام شود چون این طرحی است که می‌تواند کل آن از طریق مردم و با پول مردم ساخته شود وخودِ مردم هم این پول را پس بدهند یعنی از طریق بانک که در واقع بانک یعنی مردم که پول مردم است یا بازار سرمایه که پول مردم است که الان هم دولت پولی که بابت این پروژه‌ها پرداخت می‌کند، بیشتر اوراق است، اوراق یعنی پول مردم یعنی در واقع پولی که از مردم می‌گیرد و به آنها سود می‌دهد و بابت این پروژه‌ها هزینه می کند.

بنابراین بسیار مهم است که کار و امور را هم در سرمایه‌گذاری هم در بازپرداخت و هم در عملیات به مردم واگذار می‌کنیم. به همه کارگران، به همه مهندسین، به همه طراحان، به مدیران لایق قرارگاه خاتم‌الانبیاء، به همه مسوولین وزارت راه و شهرسازی تبریک می‌گویم. کار بسیار بزرگ و عظیمی انجام گرفته است. اینکه در طول این چند سال حدود ۳هزار نفر روزانه مشغول فعالیت و کار بودند، کار بسیار ارزشمندی است که امروز در اختیار مردم عزیز کشور قرار گرفته است.

این افتخار برای دولت تدبیر و امید در این شرایط سخت است رقمی که امروز مسوول وزارت راه به صراحت اعلام کرد گفت تا پایان این دولت هزار کیلومتر آزادراه به افتتاح می‌رسانیم از ابتدا تا پایان یعنی در طول ۸ سال، هزار کیلومتر افتتاح می شود، این رقمِ بسیار مهمی است.

 برای اینکه مردم بدانند در زمان کل رژیم گذشته ۳۴۶کیلومتر آزادراه ساخته شد یعنی کلاً در رژیم گذشته تا پیروزی انقلاب ۳۴۶کیلومتر آزادراه ساخته شده است و بعد از انقلاب اسلامی تا آغاز دولت یعنی تا سال ۹۲ ، هزار و ۷۱۰ کیلومتر آزاد راه و در این ۸ سال با این شرایط سخت و در شرایط جنگ اقتصادی هزار کیلومتر آزادراه را تحویل می‌دهیم، این افتخار برای دولت، برای بخش خصوصی، برای مهندسین، طراحان و کارگران کشور است که کار بسیار عظیم و بزرگی را در این مدت انجام می‌گیرد.

من همین‌جا باز می‌خواهم سفارش کنم هم اینکه در وسط بحث هم اشاره کردم که سه چهار پروژه بسیار مهم در دست داریم، از آقای مهندس اسلامی می‌خواهم و از آنجایی که قرارگاه پیمانکار است، از قرارگاه هم می‌خواهم پروژه ‌های عظیم و بزرگ را در این دولت به ثمر برسانیم و اگر پروژه‌ای هم تمام نشد حداکثر کارمان را انجام دهیم و تحویل دولت بعد بدهیم.

راه آهن چابهار به زاهدان از طرح‌های بسیار مهم است انشاءالله همه تلاش‌مان را انجام بدهیم که همه این پروژه یا بخش اعظم این پروژه در این دولت به افتتاح برسد. در روز میلاد مولی امیرالمومنین عرض می‌کنم که دولت به زودی در منطقه شرق طرح مهمی برای آبرسانی دارد. یک بخش بزرگ آب از منطقه خلیج فارس و دریای عمان به سیرجان منتقل کردیم که اعلام و افتتاح شد و امیدواریم مرحله بعدی آن تا پایان امسال تکمیل شود و افتتاح کنیم.

طراحی برای شرق کشور این چنین است که آبرسانی را از طریق دریا انجام شود و آب دریا را شیرین کنیم به غیر از کرمان و یزد برای اصفهان، خراسان جنوبی، خراسان رضوی و همچنین برای سیستان و بلوچستان هم طراحی می‌کنیم، که انشاءالله این طرح‌ها نهایی ‌می‌شود و جلسات مهم آن را در همین هفته و هفته‌های قبل گذاشتیم. طرح کلی را نهایی کردیم انشاءالله این کار بزرگ انجام می‌گیرد و شرق کشور حیات جدید پیدا می‌کند کما اینکه در این دولت غرب کشور نیز با سدهای فراوان و کانال‌کشی‌های عظیمی که در منطقه غرب کشور انجام گرفته حیات جدید پیدا کرده است.

بنابراین یکی از افتخارات این دولت حوزه آب و راه خواهد بود. آب و راه و بقیه پروژه‌ها به عنوان افتخارات مهم دولت است که انشاءالله تا پایان دولت تا روز آخر طرح‌ها را ادامه می‌دهیم و انشاءالله امیدواریم در یک شرایط مناسب‌تری از آنچه که دولت را تحویل گرفتیم، تحویل دولت بعد بدهیم و مردم عزیز بتوانند همواره به آینده و سربلندی ایران امیدوار باشند که حتما چنین خواهد بود.

روز مولی امیرالمومنین(ع) و روز این همه طرح‌ها و تلاش‌های مدیران و فعالان و مهندسین و کارگران را به ملت بزرگ ایران تبریک می‌گویم.

والسلام علیکم و رحمه‌الله و برکاته

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.