علائم کرونای انگلیسی ۲۴ تا ۴۸ ساعت پس از ابتلا در فرد دیده می‌شود

رزیتا خداشاهی امروز ۶ اسفندماه در نشست خبری که در مرکز بهداشت خراسان رضوی  و با موضوع کرونای انگلیسی برگزار شد، بیان کرد: کرونا ویروس انواع و جهش‌های مختلفی تاکنون داشته است. ممکن است در ادامه نیز ما با جهش‌های دیگر آن مواجه شویم اما علائم این بیماری مانند نوع قبلی آن است. تنها سرعت سرایت این نوع آن نگران‌کننده است و علائمش در ۲۴ تا ۴۸ساعت در فرد دیده می‌شود.

وی افزود: سرفه، گلودرد و بدن‌درد شدید از جمله علائم این بیماری است که بعد ۴۸ ساعت در معرض این ویروس بودن، خود را نشان می‌دهد. درمان و نوع پیشگیری این نوع آن نیز با نمونه قبلی تفاوتی ندارد و تنها سرعت سرایت این بیماری تفاوت دارد.

این فوق تخصص عفونی تاکید کرد: رستوران‌ها، کافی‌شاپ‌ها، مراکز عمومی شلوغ و سالن‌های ورزشی از جمله اماکنی هستند که سرعت انتقال این ویروس را افزایش می‌دهند. متأسفانه درحال حاضر در مشهد این مراکز نسبت دوره‌های پیک کرونا، اوج گرفته و به فعالیت روزمره خود ادامه می‌دهند. قرار بود رستوران و کافی شاپ ها به صورت بیرون بر ارائه خدمت کنند.

خداشاهی ادامه داد: براساس آنچه که سازمان بهداشت جهانی عنوان کرده است، ما به مردم توصیه می‌کنیم که از دو ماسک استفاده کنند. ابتدا یک ماسک سه لایه پزشکی و بر روی آن یک عدد ماسک پارچه‌ای برای فیکس کردن ماسک روی صورت استفاده شود تا امکان نفوذ ویروس به دهان و بینی وجود نداشته باشد. این کار در پیشگیری سرعت ‌انتقال نیز مؤثر است.

دکتر علیرضا صداقت فوق تخصص مراقبت‌های ویژه نیز در این جلسه گفت: برخی تنها به دنبال اخبار تهییج‌کننده هستند. برخی از من تعداد مبتلایان و فوت شدگان ویروس کرونا را می‌پرسند اما همان‌ها هیچ پروتکل بهداشتی را رعایت نمی‌کنند. میزان مبتلایان، بستری یا فوت شدگان چه فرقی دارد؟ بود و نبود آمار فرقی نمی‌کند. وقتی به مبتلایان فکر می‌کنیم باید بدانیم که همه افراد ممکن است کرونا داشته باشند. بین ۴۰ تا ۶۰ درصد جواب تست‌های PCR  اشتباه است. مواردی وجود داشته که تست او منفی بوده ولی فرد از کرونا فوت کرده است.

وی در پاسخ به سوال ایسنا در خصوص نحوه ورود کرونای انگلیسی به مشهد، بیان کرد: قطعا این نوع جهش یافته ویروس از انگلیس و با طریق و شیوه‌های مختلف به کشور و بعد به مشهد آمده است. کما اینکه اولین فرد مبتلا سفر به خارج از کشور داشته است. ممکن است این ویروس از شهرهایی که کمتر رعایت می‌کنند نیز به مشهد ورود پیدا کرده است.

همچنین بهروز بنیادی فوق تخصص عفونی اطفال نیز در ادامه این جلسه در پاسخ به ایسنا در خصوص علت هدف گیری کودکان و نوجوانان در کرونا انگلیسی، خاطرنشان کرد: باتوجه به اینکه این نوع جهش یافته ویروس به تازگی کشف شده است، هنوز علت این امر مشخص نیست و تا ماه‌های آینده علت به طور کامل مشخص می‌شود.

انتهای پیام

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.