هشدار جدی وزیر بهداشت درباره  شکل‌های خطرناک کرونای انگلیسی

سعید نمکی با بیان اینکه در یکسالی که گذشت تلاش کردم در اوج بی‌قراری در مقابل دوربین‌ها آرام ظاهر شوم، اظهار کرد: گاهی من هم ممکن است جملاتی را در اوج عصبانیت بیان کنم؛ این هم چیزی جز عشق به مردم و دلسوزی نیست و می‌گویم مبادا مردم به موج جدیدی از بیماری کرونا گرفتار شوند.

وی افزود: روزهای بسیار سختی بر ما در این یکسال گذشت؛ تحریم‌ها و کمبود منابع ارزی و برخی نامهربانی‌هایی که با مهار امواج قبلی، ما را دوباره در دام موج جدید انداخت از این سختی‌ها بود و نمی‌شود مقابل همه این‌ها سکوت کرد.

نمکی با بیان اینکه علیرغم دستور صریح رئیس جمهور برخی عملکردها در کشور ما با تأخیر مواجه شد، گفت: من از مردم تمنا کرده بودم که پروتکل‌ها را رعایت کنند و گفته بودم که با این میزان رعایت، پیش‌بینی من یک اسفندماه سخت است؛ برخی عزیزان در برخی نقاط پروتکل‌ها را رعایت نکردند؛ از حدود یکماه قبل نامه‌های مکرری به همکارانم در استان‌ها نوشتم که اگر رعایت نکنیم طوفان ویروس جهش‌یافته را خواهیم داشت و متأسفانه این اتفاق افتاد.

وی با بیان اینکه ویروس کرونا پاسپورت نمی‌خواهد و همان‌طور که ویروس ووهان از چین به قطب رسید ویروس جهش یافته نیز به سراسر جهان خواهد رسید، متذکر شد: با کمک مسئولین دو استان قزوین و البرز ویروس جهش یافته به شکل حاد خود را در این استان‌ها بروز نداد. متأسفانه در خوزستان خیز سنگینی از بیماری را داریم و منشأ بیماری اکثراً ویروس جهش یافته انگلیسی است.

وزیر بهداشت با بیان این‌که میزان موارد سرپایی مبتلا به کرونا در دو هفته اخیر در کشور در حال افزایش است، خاطرنشان کرد: تفاوتی که ویروس انگلیسی با ویروس ووهان دارد این است که اگر در ویروس کرونای قبلی، مدت زمان افزایش موارد سرپایی تا زمان افزایش بستری ۷ تا ۱۰ روز طول میکشید متأسفانه ویروس جهش یافته با ۷۲ ساعت می‌تواند ما را وارد مرحله بستری کند و شکل‌های بسیار خطرناک و گرفتاری‌های سنگین ریوی داشته باشد.

نمکی گفت: رنجش خاطر من از این است که پیش از این عرض کرده بودم که رفتن به عتبات عالیات در این ایام ممکن است باعث خیز جدید بیماری در استان‌های مرزی شود؛ یکی از آرامش‌های من بوییدن تربت امام حسین (ع) بوده است اما در این ایام سفر کردن مضر است؛ الان وضعیت خوزستان مناسب نیست و از سوی دیگر هر کس که در خوزستان فوت کرده است برایش مراسم پرازدحام تشییع گرفته‌اند؛ در شادگان که اولین پایگاه آلودگی ما به ویروس جهش یافته بود متأسفانه رعایت پروتکل‌ها به صفر رسیده بود. در مراکز خرید ازدحام وجود داشت و برای ما روشن بود که در خوزستان مشکل خواهیم داشت.

وزیر بهداشت با بیان این‌که دستور بستن مرزها را صادر کرده بودیم، یادآور شد: یکی از دلخوری‌های من این است که دیروز هنوز یکی از مرزهای ما باز بود و مسئولین محلی می‌گفتند که آن را در آخرین ساعات چهارشنبه خواهیم بست؛ این برای وزیر بهداشت خیلی دردناک است. ما نمی‌دانیم که افراد از کجا وارد و خارج میشوند و شرایط مرزها برای قرنطینه افراد مناسب نیست.

نمکی با اشاره به وضعیت نامناسب بیماری در آبادان گفت: همکاران ما تلاش میکنند که در بیمارستان‌ها کسی پشت درب بیمارستانی نماند.

وزیر بهداشت تأکید کرد: گزارش ویروس جهش یافته را در تمام کشور داریم اما هنوز خیز بلندی ایجاد نشده است؛ من چند تقاضا از مردم عزیز دارم؛ اگرچه عده‌ای به ما و همکاران ما جفا کردن و علیرغم تقاضای ما پروتکل‌ها را رعایت نکردند و همین عده قلیل آتش کرونا را برافروختند، اما ما همچنان کنار مردم هستیم. اگرچه طغیان جدید بیماری کرونا ممکن است ما را با اشغال تخت‌های بیمارستانی روبرو کند اما ما هرگز نخواهیم گذاشت بیماری پشت در بیمارستان سرگردان شود اما اگر فاصله‌گذاری‌ها را رعایت نکنید و عزا و عروسی و دورهمی‌ها و اجلاس‌های پرجمعیت را برگزار کنید ما هم حریف مهار بیماری کرونا نخواهیم شد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.