اگنس کالامار  روز سه شنبه روایت ایران از رخ دادهای سانحه سقوط هواپیمای اوکراینی را پر از تناقض خواند که به ادعای وی با واقعیات و ارزیابی های فنی کارشناسان تناقض دارد. 

این گزارشگر ویژه سازمان ملل همچنین مدعی شد که ایران نتوانست توضیح دهد که چگونه نیروهای نظامی اش می‌تواند چنین اشتباه بزرگی بکند. 

کالامار ادعا کرد که ایران به سوال هایی که او در تحقیقش در این باره پرسیده بود،  جواب نداده است. 

بر اساس این گزارش، ادعاهای این مقام سازمان ملل در پی این مطرح می شود که در دی ماه سال گذشته یک فروند هواپیمای مسافربری اوکراینی به اشتباه در آسمان تهران مورد هدف قرار گرفته و سقوط کرد. طی این سانحه، تمام ۱۷۶ تن سرنشین هواپیما جان باختند که شماری از آن ها هم وطنانمان و شماری دیگر شهروندان کشورهایی دیگر بودند. 

ایران طی مذاکراتی که با حضور کارشناسان کشورهای آسیب دیده از این حادثه و کارشناسان بین المللی با اوکراین انجام داده است،  برای همکاری همه جانبه در تکمیل روند تحقیقات و پرداخت غرامت به خانواده های جان باختگان اعلام آمادگی کرده است. 

علاوه بر این، در تاریخ دوم اسفند ماه سال جاری، حجت الاسلام والمسلمین بهرامی، رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح کشور گفت که رسیدگی به پرونده سانحه سقوط هواپیمای اوکراینی در دادسرای نظامی به اتمام رسیده است.

او در حاشیه بازدید از دادسرای نظامی شهرستان شاهرود گفت: با اتمام رسیدگی به پرونده حادثه سقوط هواپیمای اوکراینی در دادسرای نظامی، این پرونده هم اکنون در مرحله تدوین کیفرخواست است.

وی افزود: مراحل محاکمه پس از طی فرآیند مقدماتی با حضور متهمان و اولیاء دم در دادگاه آغاز می‌شود.

 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.