آسوشیتدپرس: اسرائیل برای سوریه واکسن کرونا خرید

به گزارش یورونیوز، رژیم صهیونیستی روز جمعه اعلام کرد که برای آزادی زن جوانی که اوایل ماه جاری میلادی از طریق بلندی‌های جولان به سوریه رفته و گرفتار شده بود، به توافق‌نامه‌ای با میانجیگری روسیه رسیده است. در مقابل، تل‌آویو نیز متعهد شده تا دو چوپان سوری را که وارد خاک اسرائیل شده بودند، آزاد کند.

اما رسانه‌های اسرائیلی به نقل از منابع آگاه خبر دادند که اسرائیل در جریان این تبادل زندانی ناچار شده هزینه تامین بیش از ۱۲۰ هزار دُز از واکسن روسی اسپوتنیک وی را برای دولت سوریه به روسیه پرداخت کند. واکسنی که بهای هر دُز آن در بازار جهانی کمتر از ۱۰ دلار است.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، روز شنبه تاکید کرد که «حتی یک واکسن اسرائیلی» نیز در این معامله نقش نداشته است. البته در پاسخ به این سوال که آیا اسرائیل هزینه واکسن‌های روسی ارسالی به سوریه را پرداخت کرده است یا خیر، گفت که روسیه اصرار دارد که جزئیات این مبادله مخفی بماند.

همزمان خبرگزاری رسمی سوریه نیز انجام چنین معامله‌ای را با اسرائیل تکذیب کرد و این ادعای دروغ را تلاشی برای بهبود چهره اسرائیل و دادن اعتبار بشردوستانه به دولت این کشور اعلام کرد.

زن ۲۵ ساله اسرائیلی روز جمعه و پس از آن که از سوریه به روسیه منتقل شده بود، با یک پرواز خصوصی وارد اسرائیل شده و در بدو ورود مورد بازجویی توسط آژانس امنیت داخلی اسرائیل قرار گرفته است. اسرائیل هدف از این اقدام را روشن شدن انگیزه او در ورود به خاک سوریه آن هم از منطقه غیر متعارفی همچون بلندی‌های جولان عنوان کرده است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.