ادعای عربستان در خصوص سرمایه گذاری در ساخت انواع تجهیزات نظامی

عربستان سعودی اعلام کرده قصد دارد ۲۰ میلیارد دلار برای ساخت سلاح و سامانه‌های نظامی بومی در دهه آینده هزینه کند.

وبگاه «میدل ایست مانیتور» شنبه در این زمینه نوشت که «احمد بن عبدالعزیز الاوحالی» فرماندار اداره کل صنایع نظامی عربستان گفته که این کشور می‌خواهد حداقل نیمی از بودجه نظامی خود را تا سال ۲۰۳۰ به صورت ساخت سلاح در داخل کشور هزینه کند. این گام به دنبال تصمیم ماه گذشته ایالات متحده برای اعلام توقف موقت فروش  برخی سلاح به عربستان سعودی و امارات متحده عربی صورت گرفت.

دولت «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد که اجرای معاملات تسلیحاتی اخیر دوران «دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق ایالات متحده از جمله فروش مهمات به عربستان سعودی و جنگنده‌های «اف- ۳۵» به امارات را به طور موقت متوقف خواهد کرد.

این در حالی است که  «مایکل آرون» سفیر غیرمستقر انگلیس در یمن  اخیرا در سخنانی از ادامه فروش سلاح به عربستان سعودی دفاع کرد. او به شبکه «الجزیره »گفت که عربستان  هم‌پیمان انگلیس است و هر زمانی که نیاز به سلاح داشته باشد می‌تواند از انگلیس سلاح بخرد و سپس با اشاره به تصمیم دولت آمریکا برای توقف قراردادهای تسلیحاتی با عربستان سعودی و امارات مدعی شد که تصمیم توقف فروش سلاح به عربستان سعودی راه‌حل مناسبی برای بحران یمن نیست.

سفیر انگلیس در یمن در ادامه بدون اشاره به ادامه حملات ائتلاف سعودی در یمن و محاصره همه جانبه این کشور، گفت که «حوثی‌ها» باید اثبات کنند که به دنبال توقف جنگ هستند.

تأکید سفیر غیرمستقر انگلیس در یمن بر عدم توقف فروش سلاح به عربستان سعودی در حالی است که گروههای حقوق بشری سال‌هاست در این کشور خواستار توقف اجرای قراردادهای تسلیحاتی با دولت سعودی به عنوان کشوری که دست به جنایات ضد بشری در یمن زده است، شده‌اند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.