مکرون: ناتو به یک محرک سیاسی تازه نیاز دارد

اسپوتنیک گزارش داد، امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه در سخنان خود در کنفرانس مجازی امنیتی مونیخ گفت: ناتو به یک محرک سیاسی تازه نیاز دارد. از نظر من مفهوم "استقلال استراتژیک اروپا" در بخش دفاعی به معنی جدایی از آمریکا نیست بلکه چیزی است که اروپا را شریک قابل اعتبارتری ساخته و ناتو را قوی تر می کند.

وی افزود: ما باید سرمایه گذاری دفاعی خود را افزایش دهیم. ما طی ماه های آتی به هدف ۲  درصد تولید ناخالص ملی در هزینه های دفاعی دست می یابیم . من فکر میکنم این بسیار مهم است چرا که این راهی است برای تعادل در روابط ترنس آتلانتیک و ارائه سند و مدرک به دوستان آمریکایی که ما شرکای مسوول و قابل اعتباری هستیم. سرمایه گذاری بیشتر اتحادیه اروپا بر امور دفاعی ما را عضوی معتبرتر در ناتو میسازد. 

رئیس جمهور فرانسه در ادامه افزود: آمریکا علاقه مند به تغییر رویکرد از اروپا به اقیانوس آرام در رقابت با چین است و اتحادیه اروپا باید بر امور دفاعی خود تمرکز بیشتری داشته باشد.  اروپا و ، اتحادیه اروپا اعضای کلیدی باید بخشی از راه حل برای امنیت خود باشند. وقتی حرف از معماری اعتماد و امنیت می شود وقتی با روسیه و چین درباره موشک بالستیک مذاکره می شود باید ما هم بخشی از این مذاکره باشیم . وقتی از امنیت مرزهایمان می گوییم عادیترین چیز این است که آمریکا مداخله کمتری داشته باشد . وقتی ما بیش از حد به آمریکا وابسته باشیم در شرایطی قرار می گیریم که نمی توانیم به اندازه کافی از مرزهایمان حفاظت کنیم و ما در ۲۰۱۳ این مساله را بصورت دوفاکتو در سوریه تجربه کردیم. 

ماکرون گفت: دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا از شرکای ناتو در اتحادیه اروپا خواست هزینه های دفاعی خود را بیشتر کنند و به هدف ۲ درصد ناخالص ملی برسند او مدعی بود که اروپا از توان آمریکا سوء استفاده می کند و سهم خود را نمی پردازد.

رئیس جمهور فرانسه همچنین گفتکه اگر اتحادیه اروپا و آمریکا واکسن کرونا را به کشورهای آفریقایی ندهند انها به ناچار سراغ روسیه و چین خواهند رفت.

او افزود: این چالش امروز ماست. ما پول قابل توجهی برای کمک اعلام کردیم. آفریقا به ۱۳ میلیون دز واکسن برای حفاظت از کادر درمانش نیاز دارد اگر ما در اروپا و آمریکا این میزان واکسن را به سرعت به آفریقا برسانیم موفق بوده ایم. این کاری است که باید فورا انجام شود. اما اگر امروز بگوییم که می خواهیم  میلیاردها یوروبدهیم ظرف شش ماه، خب در این صورت دوستان آفریقایی ما از روسیه و چین واکسن می خرند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.