درگیری مسلحانه در موگادیشو

به گزارش رویترز، این درگیری می تواند باعث شکاف ها در ارتش بر اساس اختلافات خاندانی شده و شبه نظامیان مرتبط با القاعده را تقویت کند.

یک ویدیو فرستاده شده برای رویترز از تظاهرات ضددولتی نشان داد گروهی از شهروندان ماسک زده به همراه سربازان کلاه قرمز دوست با آنها که کمربند مهمات دورشان داشتند، پرچمهای سومالی را تکان می دادند و قبل از آنکه شلیک گلوله شروع شود پراکنده می شدند. خبرنگاران رویترز که در آن نزدیکی بودند صدای شلیک متناوب گلوله به همراه انفجارهای سنگین تر را شنیدند.

یک معترض به نام فرح عمر در گفتگوی تلفنی به رویترز گفت: تعداد زیادی از نیروها حملات سنگینی به ما کردند من اکنون در یک کوچه پناه گرفته ام. این یک کشتار است.

او اظهار کرد نیروهای ویژه آموزش دیده از سوی ترکیه مشهور به "گورگور" بین کسانی که به تظاهرکنندگان حمله می کنند هستند.

یک ویدیوی دیگر نیز شعله های آتش بعد از اصابت یک آر.پی.جی به یک ردیف از فروشگاه های مقابل ورودی فرودگاه را نشان می داد.

کشیده شدن اختلافات سیاسی در سومالی به نزاع علنی منجر به ناخرسندی همپیمانان سومالی شده و به نفع شبه نظامیان الشبابی که مرتبط با القاعده و عامل حملات به غیرنظامیان در سراسر شرق آفریقا هستند تمام می شود.

سرهنگ احمد عبداللهی شیخ که تا سال ۲۰۱۹ مدت سه سال به عنوان فرمانده واحد نیروهای نخبه "داناب" سومالی بوده اظهار کرد: "ارتش دارد منحل می شود و سربازان زیادی ظاهرا به سراغ وفاداری های خاندانی می روند. این یک آشفتگی است. دیگر هیچگونه ساختار فرماندهی وجود ندارد."

او به رویترز گفت: "ترس من از این است که نیروهای ارتش ملی سومالی پست های دیده بانی و پایگاه هایشان را ترک کرده و بیایند در درگیری شرکت کنند و زمینه را بیشتر برای الشباب مساعد کنند."

ساعاتی قبل از رخدادها شیخ شریف شیخ احمد، رئیس جمهور سابق سومالی سربازان دولتی را متهم به حمله به هتل محل اقامت او به همراه یک رئیس جمهور سابق قبل از تجمع روز جمعه کرده بود.

حسن هوندوبی جیماله، وزیر امنیت سومالی نیز مخالفان را متهم به شروع کردن درگیری کرد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.