روش‌هایی برای آمادگی در برابر زلزله

هر فردی باید بداند که در برابر زلزله چگونه آماده باشد و ایمن بماند، آمادگی، برنامه‎ ریزی و تمرین کلیدهای نجات در برابر زلزله است. بنابراین باید بیاموزید که برای آمادگی قبل از زلزله چه اقداماتی باید انجام دهید و برای کمک به حفظ امنیت خود و عزیزان تان در هنگام زلزله و پس از آن چه کاری می توانید انجام دهید.

در بیشتر مواقع، می‌توانید از خود محافظت کنید اگر بلافاصله:

۱) روی دست‌ها و زانو‌های خود بشینید، قبل از اینکه زلزله شما را به زمین پرت کند. این وضعیت شما را از افتادن و سقوط محافظت می‌کند.

۲) پناه بگیرید، سر و گردن را  زیر یک میز یا سر پناه قرار دهید، اگر در نزدیکی هیچ جان پناهی نیست، نزدیک دیوار  داخلی یا کنار وسایل کم ارتفاعی که روی شما نمی‌افتد، بنشینید و  سر و گردن خود را با بازو بپوشانید.

۳) وضعیت را حفظ کنید، در پناهگاه خود بمانید تا زمانی که زمین لرزه متوقف شود.

۴) در هنگام زلزله به بیرون یا اتاق‌های دیگر فرار نکنید، اگر در همان جایی که هستید بمانید احتمال آسیب دیدن شما خیلی کمتر خواهد بود.

۵) در چهارچوب‌ها پناه نگیرید، شما زیر یک میز محفوظ‌تر هستید، در خانه‌های امروزی چهارچوب از سایر قسمت‌ها قوی‌تر نیستند.

۶) اگر در یک مکان شلوغ هستید، بشینید، پناه بگیرید و به سمت در‌ها هجوم نبرید، از قفسه‌ها و اشیایی که ممکن است سقوط کنند، فاصلع بگیرید و دور شوید.

۷) اگر در استادیوم یا سالن نمایش‌ها هستید، در صندلی خود بمانید و از سر و گردن با بازو‌های خود محافظت کنید، تا قبل از پایان زمین لرزه جایگاه خود را ترک نکنید.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.