سعد الحریری با وزیرخارجه قطر دیدار کرد

«سعد الحریری»، نخست‌وزیر مأمور به تشکیل کابینه در لبنان و رئیس جریان المستقبل این کشور در دوحه، پایتخت قطر با مقامات این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد.

رسانه‌های قطری چهارشنبه‌شب گزارش دادند که الحریری بعد از ظهر چهارشنبه وارد دوحه شده و به محض ورود به قطر با معاون وزیر امور خارجه این کشور دیدار کرده است. او با خود وزیر خارجه قطر نیز دیدار و درباره تحولات داخلی لبنان و منطقه و روابط دوجانبه گفت‌وگوهایی داشته است.

نخست‌وزیر مأمور به تشکیل کابینه در حساب توییتری خود با انتشار دو تصویر از این دیدار، نوشت که با وزیر خارجه و معاون او دیدار داشته است.

سعد الحریری که از یک آبان ماه گذشته از سوی «میشل عون» رئیس جمهور لبنان مأمور تشکیل دولت جدید شده است، یکشنبه این هفته مدعی شد که برای به ثمر رساندن این مأموریت محوله سلسله سفرهایی به کشورهای منطقه داشته است تا حمایت مادی و معنوی و سیاسی آن‌ها برای تشکیل کابینه و شروع به بازسازی بندر بیروت را جلب کند و بر اساس ادعای او در این کار نیز موفق بوده است.

با این حال او تأخیر در تشکیل کابینه را متوجه رئیس جمهور کرد که همین مسئله واکنش سریع میشل عون را در پی داشت (جزئیات بیشتر).

سفر سعد الحریری به قطر و دیدار او با معاون محمد بن عبدالرحمان احتمالا با هدف بررسی طرح پیشنهادی این کشور برای برون رفت از بحران لبنان صورت می‌گیرد.

روزنامه کویتی «القبس»، هشت روز پیش به نقل از منابع آگاه خود نوشت که وزیر خارجه قطر یک طرح جدید را در بیروت مطرح خواهد کرد. اعلام این طرح همزمان با سفر بن عبدالرحمان به لبنان و دیدارش با مقامات این کشور از جمله الحریری بود.

بر اساس این گزارش ابتکار طرف قطری، جمع کردن گروه‌های لبنانی حول یک میز در دوحه خواهد بود. با این حال، منابع یادشده به القبس گفته بودند که دوحه این ابتکار را مطرح نخواهد کرد مگر پس از موافقت تمام گروه‌های لبنانی با مشارکت در این گفت‌و‌گو.

روزنامه مذکور مدعی شده بود که طرف قطری موافقت اولیه اغلب گروه‌های سیاسی لبنان بویژه حزب‌الله و گروه «میشل عون» رئیس‌جمهور لبنان را کسب کرده است.

لبنان بعد از انفجار مهیب بندر بیروت در مرداد ماه گذشته که صدها کشته و زخمی و ویرانی گسترده برای پایتخت برجای گذاشت، با شدیدترین بحران از زمان استقلال این کشور مواجه است. تظاهرات مردمی باعث شد دولت «حسان دیاب» استعفا دهد و ویرانی بندر بیروت و رکود اقتصادی ناشی از کرونا و خلأ سیاسی اوضاع را بدتر کرده و کشورهای اروپایی مانند فرانسه، دریافت کمک‌های اروپا و صندوق بین‌المللی پول را منوط به تشکیل دولت جدید و اعمال اصلاحات موردنظر دانسته‌اند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.