انتقاد دبیرکل سازمان ملل از توزیع ناعادلانه واکسن کرونا

آنتونیو گوترش روز چهارشنبه در نشست شورای امنیت که با موضوع اطمینان از دسترسی مناسب به واکسن‌های کوید ۱۹برگزار شد، افزود: کووید ۱۹ به حرکت بی رحمانه خود در سراسر جهان با زمین‌گیر کردن زندگی، نابودی اقتصاد و تضعیف اهداف توسعه پایدار ادامه می‌دهد.

وی ادامه داد: همه‌گیری، همه عواملی را که باعث بی‌ثباتی می‌شوند، تشدید می‌کند و مانع تلاش‌های ما برای اجرای قطعنامه ۲۵۳۲ شورای امنیت برای پیشگیری و حل اختلافات می‌شود.

دبیرکل سازمان ملل متحد اضافه کرد: شکست  کووید-۱۹، اکنون که توانایی علمی لازم را برای این کار داریم، بیش از هر زمان دیگری مهم است. عرضه واکسن‌های کووید۱۹ امیدآفرین است. در این لحظه حساس، برابری توزیع واکسن، بزرگترین آزمایش اخلاقی پیش روی جامعه جهانی است. ما باید اطمینان حاصل کنیم که همه، در همه جا و در اسرع وقت واکسینه می‌شوند.

گوترش با تاکید بر اینکه پیشرفت در واکسیناسیون بسیار نابرابر و ناعادلانه بوده است، توضیح داد: فقط ۱۰ کشور ۷۵ درصد واکسن‌های  کووید-۱۹  را تزریق کرده‌اند. در حالیکه ، بیش از ۱۳۰ کشور حتی یک دوز دریافت نکرده‌اند. افراد تحت تأثیر درگیری و ناامنی، در معرض خطر خاصی قرار دارند که عقب بمانند.

وی تصریح کرد: هنگام بروز همه گیری، تنها در صورتی ایمن خواهیم بود که همه ایمن باشند. اگر اجازه داده شود ویروس به شدت در جنوب جهان شیوع پیدا کند، بارها و بارها جهش می‌یابد. انواع جدید می‌توانند انتقال یافته‌تر و کشنده‌تر شوند و به طور بالقوه اثربخشی واکسن‌ها و تشخیص‌های فعلی را تهدید کنند.

دبیرکل سازمان ملل متحد خاطرنشان کرد: این می‌تواند همه گیری را به طور قابل توجهی طولانی کند و ویروس را قادر می‌سازد تا دوباره به جهان شمالی مبتلا شود. همچنین بهبود اقتصاد جهانی را با تاخیر مواجه می‌سازد. ما برای ایجاد تسهیلات «کوواکس» گرد هم آمده‌ایم، یک ابزار جهانی برای تهیه و تحویل واکسن برای کشورهای کم درآمد و متوسط.

دبیرکل سازمان ملل متحد با تاکید بر اینکه «کواکس» به بودجه کامل نیاز دارد، اظهار کرد: ما باید کارهای بیشتری انجام دهیم. تلاش‌های ما باید جامع و هماهنگ باشد. جهان به فوریت به یک برنامه واکسیناسیون جهانی نیاز دارد تا همه کسانی را که دارای قدرت، تخصص علمی و ظرفیت‌های تولیدی و مالی لازم هستند، گرد هم آورد.

گوترش افزود: من معتقدم که گروه ۲۰ برای ایجاد یک گروه ویژه اضطراری برای تهیه چنین برنامه واکسیناسیون جهانی و هماهنگی در زمینه اجرا و تأمین مالی آن، از موقعیت خوبی برخوردار است.

وی ادامه داد: این گروه ویژه باید شامل همه کشورهایی باشد که در آنها ظرفیت تولید واکسن یا تولید آنها در صورت وجود مجوزها همراه با سازمان جهانی بهداشت، سایر سازمان‌های فنی ذیربط و نهادهای مالی بین‌المللی وجود دارد.

دبیرکل سازمان ملل متحد اضافه کرد: گروه ویژه توانایی بسیج شرکت‌های دارویی و بازیگران اصلی صنعت و تدارکات را دارد. من آماده‌ام تا تمام سیستم سازمان ملل متحد را در حمایت از این تلاش به کار گیرم.

گوترش خاطرنشان کرد: نشست گروه ۷ که اواخر این هفته برگزار می‌شود، می‌تواند تحرکی را برای بسیج منابع مالی لازم ایجاد کند. با هم می‌توانیم از عرضه کافی، توزیع عادلانه و واکسن اعتمادشدنی، اطمینان حاصل کنیم.

وی گفت: ما می‌توانیم این بیماری را شکست دهیم. می‌توانیم دوباره اقتصاد خود را راه‌اندازی کنیم و من مطمئن هستم که این امکان وجود دارد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.