واکنش دفتر آیت‌الله سیستانی به انتشار برنامه سفر پاپ به عراق

به گزارش پایگاه خبری المسله، دفتر آیت الله سیستانی، مرجع عالی قدر شیعیان عراق به انتشار جزئیات سفر پاپ فرانسیس، رهبر مسیحیان کاتولک جهان از سوی سفیر عراق در واتیکان واکنش نشان داد.

یک مقام مسئول در دفتر حضرت آیت الله العظمی سیستانی در نجف اشرف اعلام کرد: آنچه در اظهارات سفیر عراق در واتیکان و برخی دیگر درباره جزئیات و روند سفر مقرر پاپ به نجف اشرف وارد شده، دقیق نیست.

این منبع افزود: با سفارت پاپ در بغداد – که این سفر را هماهنگ کرده- درباره امضای هیچ سندی در دیدار پاپ با حضرت آیت الله سیستانی گفتگویی انجام نشده است.

«رحمن العامری» سفیر عراق در واتیکان روز یک‌شنبه هفته گذشته و همزان با سفر هیئتی از واتیکان به عراق برای فراهم کردن شرایط ویژه نخستین سفر پاپ فرانسیس به عراق، اعلام کرد که در این سفر سندی به نشانه برادری انسانی میان دو مرجع امضا می‌شود که موجب استحکام روابط میان تمامی اقشار مذهبی می‌شود.

سفارت عراق در واتیکان نیز در خصوص سفر پاپ فرانسیس اول به عراق و دیدار با آیت‌الله سیستانی سندی منتشر کرد. در این سند آمده است که بنا بر گزارش‌های منتشر شده در رسانه‌های واتیکان و ایتالیا، قرار است پاپ پنجم مارس ۲۰۲۱ وارد عراق شود و تا روز هشتم مارس در این کشور بماند و با نخست وزیر و رئیس جمهور عراق و همچنین با اسقف‌ها و بزرگان کلیسای سریانی کاتولیک (سید النجاه) بغداد ملاقات کند.

بنا بر این گزارش، در روز شنبه ۶ مارس (شانزدهم اسفند)، پاپ فرانسیس با هواپیما بغداد را به مقصد نجف اشرف ترک خواهد کرد تا با آیت‌الله سیستانی دیدار کند. پس از آن با هواپیما به الناصریه مرکز استان ذی قار خواهد رفت تا از شهر باستانی اور بازدید کند. عصر همین روز به بغداد بازخواهد گشت تا در مراسم کلیسای مار یوسف بغداد شرکت کند.

او هفتم مارس به اربیل سفر کرده و با مقامات منطقه کردستان و شماری از شخصیت‌های دینی در سالن تشریفات فرودگاه این شهر دیدار خواهد کرد وصبح هشتم مارس به بغداد باز خواهد گشت و پس از خداحافظی رسمی به ایتالیا برمی‌گردد.

پاپ فرانسیس ۸۴ ساله پیشتر طی مصاحبه‌ای با «سرویس خبری کاتولیک» شبکه سی‌اِن‌اِس اعلام کرده بود که من کشیش آن دسته افرادی نیز هستم که زجر می‌کشند و از این رو این مسئله برای مسیحیان عراقی مهم است که شاهد حضور پاپ در کشور خود باشند، حتی اگر نتوانند با وی دیدار کنند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.