مهمترین عوارض کرونا در مردان چیست؟

علیرضا فاطمی با بیان اینکه حدود یک ماه و نیم گذشته به دنبال اعمال پروتکل‌ها و محدویت‌های کرونایی و به دنبال آن کاهش واضح موارد مراجعه به بیمارستان‌ها، پیک سوم کرونا را پشت سر گذاشتیم، عنوان کرد: با این حال از حدود چند هفته گذشته و با وجود هشدارهای ستاد ملی کرونا و وزارت بهداشت مجددا شهرها شلوغ و مسافرت‌ها از سر گرفته شده، همچنین سطح رعایت پروتکل‌ها و اصول بهداشتی کاهش یافته و به همین دلیل موارد مراجعه به بیمارستان با شیب کمی رو به افزایش است.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه بر اساس تجربیات پیک‌های قبلی، هر زمان این الگو مشاهده شده حدودا یک ماه بعد با افزایش موارد بستری و بروز پیک بعدی مواجه‌ شده‌ایم، گفت: توصیه‌ی اکید تداوم رعایت پروتکل‌ها و محدودیت‌های کرونایی است، به عبارت دیگر تا زمان وجود حتی یک بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در شهر و کشور نباید پروتکل‌ها و اصول بهداشتی را رها کرده و نسبت به این بیماری ساده‌انگاری داشته باشیم، چراکه سرعت بالای شیوع و انتقال بیماری بارها ثابت شده است.

علایم کرونا تغییری نکرده است

وی با بیان اینکه علایم کرونا تغییری نکرده است، گفت: البته علائم بیماری بسیار متنوع و طیف گسترده‌ای از علائم تنفسی و تب به عنوان شایع‌ترین علائم تا علائم گوارشی و یا عصبی را در بر می‌گیرد. با این حال طی ماه های اخیر علایم مراجعین تغییر محسوسی نداشته است.

دکتر فاطمی با بیان اینکه از پیک دوم شاهد درگیری بیشتر جوان‌ترها هستیم، اظهار کرد: از اواخر بهار و اوایل تابستان در مقایسه با پیک اول شاهد درگیری بیشتر افراد جوان بودیم، همچنین آمار و گزارشات یک ماه اخیر هشدارهایی مبنی بر درگیری بیشتر سنین پایین‌تر و افراد فاقد بیماری زمینه‌ای ارایه می‌کند.

این متخصص عفونی همچنین درباره جهش‌های اخیر ویروس، توضیح داد: تا این لحظه علائم مشخصی برای افتراق کرونای ساده از جهش یافته گزارش نشده و تنها مساله ثابت شده سرایت پذیری بالاتر کرونای جهش یافته و در نتیجه ابتلا و درگیری افراد بیشتر است، همچنین احتمال ابتلا در سنین پایین‌تر نسبت به فرم قبلی کووید ۱۹ بیشتر است.

احتمال ابتلا و مرگ و میر آقایان در بیماری کووید ۱۹ بیشتر است

این سخنران پنجمین کنگره سلامت مردان با تاکید بر اینکه احتمال ابتلا و مرگ و میر آقایان در بیماری کووید ۱۹ بیشتر است، گفت: مهم‌ترین عوارض این بیماری برای مردان درگیری وسیع ریه و فرم‌های درگیری پایدار ریوی حتی بعد از بهبود بیماری است، همچنین میزان درگیری‌های نورولوژیک مثل سکته مغزی، عوارض خونریزی دهنده و تشکیل آمبولی‌، لخته و ترومبوزها در بخش‌های مختلف بدن در آقایان نسبت به خانم ها بیشتر گزارش شده است، همچنین آمار مرگ و میر در آقایان نسبت به خانم ها بیشتر است.

این متخصص عفونی بیمارستان شهدای تجریش با اشاره به تجربیات یکسال گذشته از شیوع این بیماری در کشور،‌ تصریح کرد: طی این مدت برخی بیماران با علائم مشخص کووید مراجعه کرده و برخی ناقل بدون علامت بوده و با دلایلی همچون تروما، خون‌ریزی‌های گوارشی یا سایر تشخیص‌ها مراجعه کرده و در پیگیری‌های بعدی پزشک یا سی تی اسکن ابتلای فرد به ویروس کرونا تشخیص داده می‌شود.

ناقلان بدون علامت چالش بزرگ اپیدمی

وی ناقلان بدون علامت را چالش بزرگ اپیدمی عنوان کرد و ادامه داد: ناقلان بدون علامت بسیار راحت می‌توانند بیماری را به سایر بیماران بستری شده در بیمارستان‌ها و همچنین سایر افراد جامعه منتقل کنند، به همین خاطر آگاهی متخصصان مختلف کشور نسبت به علائم و یافته‌های جدید کرونا با هدف شناسایی سریع‌تر بیماران اهمیت بالایی دارد، همچنین جداسازی این بیماران در بیمارستان‌ها با هدف کاهش میزان ابتلای ثانویه باید در اولویت باشد.

وی با بیان اینکه جداسازی بخش‌های کرونایی در اورژانس و سایر بخش‌های بستری از همان روزهای اول شیوع بیماری در بیمارستان شهدای تجریش اعمال شد، اظهار کرد: بیمارستان شهدای تجریش بیمارستان مرجع تروما، جراحی، اورولوژی و ارتوپدی در شمال تهران بوده و لذا باید پذیرای سایر بیماران غیرکرونایی هم باشد؛ در همین راستا طی زمان‌های اوج بیماری و با هدف جداسازی بیماران کرونا از سایرین، یکی از ساختمان‌ها کلا به کووید ۱۹ اختصاص داده شده و در زمان فروکش کردن بیماری بخش‌ها آزاد می‌شد.

دکتر فاطمی مهم‌ترین چالش اپیدمی کرونا در بخش درمانی را کمبود نیروی انسانی دانست و گفت:  یکسال است که کادر درمان با این ویروس مرگبار مواجه  بوده و طی این مدت تعداد زیادی از پرسنل بیمارستانی مبتلا و متاسفانه جمعی از آنان نیز جان خود را از دست دادند؛ مساله مهم این است که جایگزین کردن کادر درمان به علت سنوات زیاد تحصیلی عملا در کوتاه مدت غیرممکن بوده و همچنین هزینه دولت برای تربیت نیروهای پزشکی و پرستاری جبران ناپذیر است؛ بنابراین عملا طولانی شدن پاندمی منجر به کمبود کادر درمان به خاطر خستگی مفرط و حتی فوت این عزیزان می‌شود که علیرغم ضایعه‌ی سنگین از دست رفتن جان کادر درمان، عملا سرویس دهی به بیماران در بیمارستان‌های سطح کشور نیز با مشکل جدی مواجه می‌شود.

کمبود کادر درمان و تخت ویژه از مشکلات بیمارستان‌ها در اپیدمی کووید

وی با تاکید بر ضرورت تلاش همه جانبه برای کنترل اپیدمی در سطح کشور و کمک به ریکاوری و بازسازی کادر درمان، عنوان کرد: چالش بعدی کمبود تخت مراقبت‌های ویژه در بیمارستان‌هاست که این کمبود بخصوص در مواقع پیک بیماری به دلیل افزایش موارد بدحال محسوس‌تر است.

وی کمبود تخت مراقبت‌های ویژه در زمان پیک و اوج بیماری را منجر به افزایش موارد مرگ و میر دانست و گفت: البته در بسیاری از بیمارستان‌ها همچون شهدای تجریش، سیاست گسترش تخت‌های ویژه و همچنین افتتاح بخش‌های جدید مراقبت ویژه با هدف خدمت رسانی بهتر به بیماران کرونایی در دستورکار قرار گرفت.

رییس پانل "کووید ۱۹ و نقش تخصص‌ها در کنترل آن" در پنجمین کنگره سلامت مردان، عنوان کرد: کنگره سلامت مردان امسال از روز چهارشنبه ۲۹ بهمن به صورت مجازی آغاز و تا ۲ اسفند ماه ادامه خواهد داشت. نکته حایز اهمیت کنگره امسال امکان حضور کلیه علاقمندان و حتی اقشار مختلف مردم در این کنگره با هدف ارتقای آگاهی‌های عمومی و سواد سلامت جامعه است و طی آن متقاضیان می‌توانند از روز چهارشنبه با مراجعه به لینک https://vc۱.vums.ac.ir/salamat از مطالب علمی کنگره بهره‌مند شوند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.