استعفای رییس کمیته سازماندهی المپیک توکیو بابت اظهارات جنجالی

«یوشیرو موری» رییس ۸۳ ساله کمیته سازماندهی المپیک به تعویق افتاده ۲۰۲۰، در یکی از نشست‌های هیات کمیته اجرایی در نخستین هفته فوریه گفته بود: اگر تعداد اعضای زن هیات کمیته سازماندهی را افزایش دهیم باید اطمینان حاصل کنیم که زمان آنان برای حرف زدن به نوعی محدود باشد، آنها در جمع‌بندی صحبت‌هایشان با مشکل روبرو هستند و این موضوع آزاردهنده است.

وی اضافه کرده بود: ما در کمیته سازماندهی حدود هفت عضو زن داریم اما همگی جایگاه خودشان را می‌دانند.

موری چهارم فوریه در یک نشست مطبوعاتی فوری در تلاش کرد تا از گفته‌هایش عقب نشینی کند و حرف‌های خود را «نامناسب» و مغایر با روح المپیک خواند اما در آن مقطع از استعفا امتناع کرد.

باتوجه به درخواست قانونگذاران از وی برای استعفا، شبکه خبری فوجی و رادیو تلویزیونی ملی ژاپن ان‌اچ‌کِی، موری از تمایل خود برای استعفا با مقامات صحبت کرده است.

دوران تصدی کوتاه موری به عنوان نخست وزیر ژاپن از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۱ با مجموعه‌ای از گاف‌ها و اشتباهات کلامی شناخته می‌شود؛ از جمله این این اشتباهات می‌توان به ادامه دادن به بازی گلف حتی پس از شنیدن خبر برخورد یک زیردریایی آمریکایی با یک کشتی ماهیگیری ژاپنی که به غرق و کشته شدن ۹ نفر انجامید، اشاره کرد.

موری در زمان نخست وزیری تنها ظرف چند هفته شاهد افت رتبه‌بندی خود شد و یک سال بعد، رنکینگ او تک رقمی شد.

او تا سال ۲۰۱۲ به عنوان قانونگذار به فعالیت خود ادامه داد و در حوزه روابط ژاپن-روسیه و همچنین رایزنی و لابی‌گری در مباحث ورزشی کار کرد. از جمله این رایزنی‌ها می‌توان به پیشنهاد ژاپن برای میزبانی از جام جهانی ۲۰۱۹ راگبی و المپیک ۲۰۲۰ توکیو اشاره کرد.

موری که سال‌ها با سرطان ریه دست و پنجه نرم کرده است، پیش‌تر گفته بود که آخرین سمت دولتی وی منجر به المپیک به تعویق افتاده توکیو شده است.

او به تازگی و در واکنش به اصرار خبرنگاران مبنی بر اینکه آیا او واقعا فکر می‌کند که زنان زیاد حرف می‌زنند؟ گفت: این روزها دیگر آنقدرها به حرف زن‌ها گوش نمی‌دهم بنابراین نمی‌دانم.

المپیک توکیو پیش از تعویق به دلیل پاندمی کرونا، با موانع زیادی روبرو شده است که از جمله آن می‌توان به افزایش هزینه‌ها و رسوایی سرقت ادبی در خصوص لوگو رسمی آن اشاره کرد.

نظرسنجی‌های اخیر نشان می‌دهد که حدود ۸۰ درصد از مردم ژاپن مخالف برگزاری المپیک بوده و دلیل آن را نگرانی‌های مربوط به کرونا اعلام کرده‌اند.

با تعویق یک ساله المپیک ۲۰۲۰ توکیو به دلیل شیوع ویروس کرونا، این تورنمنت از ۲۳ جولای تا ۸ آگوست ۲۰۲۱، (اول تا ۱۷مردادماه ۱۴۰۰) و پارالمپیک نیز از ۲۴ آگوست تا پنجم سپتامبر ۲۰۲۱ (دوم تا چهاردهم شهریورماه ۱۴۰۰) در پایتخت ژاپن برگزار خواهد شد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.