چمران خطاب به شورای وحدت: خدا بصیرت دهد که پیمان‌شکنی نکنید

شورای عالی وحدت کار انتخاباتی خود را آغاز کرده و به نوعی به موازات شورای ائتلاف نیروهای اصولگرا فعالیت می‌کند. چند روز پیش بود که از سوی این شورا اعلام شد منوچهر متکی وظیفه سخنگویی شورای وحدت را برعهده دارد و سه نفر از نمایندگان جامعه روحانیت مبارز متشکل از تقوی، حسن ابوترابی‌فرد و پورمحمدی، پنج نماینده بلوک‌ حزبی متشکل از روح‌الامینی، باهنر، صدر، بادامچیان و متکی و ۶ نماینده اقشار حسینی، ‌الله‌کرم، منتظمی، قریشی، افتخاری و قوی اعضای حقیقی این شورا را تشکیل می‌دهند.

 موازی‌کاری در میان اصولگرایان

گفتنی است محور این تشکل انتخاباتی جامعه روحانیت مبارز است که در انتخابات مجلس در اسفند ۹۸ بنا داشت به عنوان داور میان گروه‌های مختلف اصولگرایی ایفای نقش کند که البته در نهایت چنین امری محقق نشد و به نوعی اجماعی بر پذیرش داوری جامعه روحانیت شکل نگرفت. بعد از انتخابات مجلس جامعه روحانیت کوشید تا حساب جداگانه و ویژه‌ای برای خود در عرصه انتخابات باز کند؛ هر چند اعضای آن می‌گفتند که جامعه روحانیت نامزد اختصاصی در انتخابات نخواهد داشت اما به نظر می‌رسید که آنها بنا دارند محوریت اصولگرایان را دوباره و حالا بعد از سال‌ها گذشت از اواسط دهه هفتاد در دست بگیرند. شورای ائتلاف هم بعد از انتخابات مجلس کارش را برای دو انتخابات شوراها و ریاست‌جمهوری ادامه داد و همزمان جامعه روحانیت هم عضوگیری می‌کرد تا درنهایت با محوریت جامعه روحانیت شورای عالی وحدت شکل گرفت و منوچهر متکی نیز به عنوان سخنگوی این تشکل انتخاب شد.

 چالش‌های شورای عالی وحدت

در این میان البته به نظر می‌رسد شورای وحدت مسیر آسانی در پیش نخواهد داشت؛ به ویژه آنکه برخلاف ادعاهای اعضای جامعه روحانیت که دوباره روحانیت محور فعالیت‌های سیاسی اصولگرایان خواهند شد تا این لحظه جامعه مدرسین حوزه قم بنای حضور در انتخابات را ندارد و چندی پیش از سوی این تشکل رسما اعلام شد که هیچ قصدی برای ورود به انتخابات در میان جامعه مدرسین وجود ندارد. اعضای جامعه روحانیت بعد از موضع‌گیری جامعه مدرسین و در میان فعالیت‌های انتخاباتی‌شان وعده دادند که اعضای جامعه مدرسین را قانع می‌کنند تا در انتخابات حاضر شوند؛ وعده‌ای که تاکنون محقق نشده است و به نظر می‌رسد جامعه مدرسین به عنوان یکی از مهم‌ترین تشکل‌های انتخاباتی یا اساسا قصد حضور در انتخابات را ندارد یا اگر بخواهد حاضر شود، با جامعه روحانیت همراهی ویژه‌ای نخواهد داشت. علاوه بر این با شرایط جدید در جبهه اصولگرایی احتمال چنددستگی در میان آنها نیز وجود دارد و شاید بتوان پیش‌بینی کرد که با تشکیل شورای وحدت دیگر نمی‌توان انتظار داشت که اصولگرایان به راحتی به اجماع بر نامزد واحد برسند.

انتقاد تند چمران از شورای وحدت: ادامه پدرخواندگی گذشته است /خدا بصیرت دهد که پیمان‌شکنی نکنید

در همین رابطه مهدی‌ چمران در گفت‌وگویی با سایت «مثلث‌آنلاین» ضمن انتقاد از شورای عالی وحدت گفته است: «امیدوارم همه هدایت شویم و به مسیر مشترک و واقعی برسیم و برخلاف آنچه برخی دوستان اسم شورای خود را وحدت گذاشته‌اند، وحدت‌شکنی به وجود نیاید. مشخص نیست شورای وحدت برای چه و با چه هدفی تشکیل شده است، زیرا شورای ائتلاف از انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۹۶ آن موقع در قالب جمنا تا انتخابات مجلس در اسفند ماه ۹۸ مسوولیت اجماع‌سازی اصولگرایان را برعهده داشت و توانست در این مسیر به‌ شدت موفق عمل کند؛ به نحوی که در انتخابات دوره گذشته بدون هیچ اختلاف‌نظری بر آقای رییسی اجماع شد و در انتخابات مجلس نیز شورای ائتلاف توانست یک شگفتی را رقم بزند؛ به ‌طوری که ۲۳۰ نماینده کنونی ماحصل اجماعی بود که شورای ائتلاف ایجاد کرد... مردم هم از لیست شورای ائتلاف استقبال خوبی کردند و بعد از انتخابات شورای ائتلاف بلافاصله فعالیت خود را برای دو انتخابات شورای شهر و ریاست‌جمهوری بعدی آغاز کرد و در استان‌ها و شهرستان‌ها مجامع شکل گرفتند. همه اینها در حالی رخ داد که ناگهان مشاهده کردیم جامعه روحانیت مبارز اعلام کرد که با افراد جدیدی که به جامعه آمده‌اند می‌خواهیم کار انتخاباتی انجام دهیم و بنای‌شان به نوعی حرکت موازی با شورای ائتلاف قرار گرفت. ما گفتیم این کار شما به شورای ائتلاف لطمه می‌زند و دلیلی ندارد راهی که ما تا میانه آمده‌ایم شما از ابتدا شروع کنید و باعث دوگانگی در جبهه اصولگرایی شوید. ما گفتیم شما سرور ما هستید و اگر هدف‌تان اجماع است، به شورای ائتلاف بیایید اما آنها نپذیرفتند و کار خود را ادامه دادند.» او درباره حاکم بودن روحیه پدرخواندگی در شورای عالی وحدت با محوریت جامعه روحانیت بیان کرد: «سازوکار شورای ائتلاف از پایین به بالاست؛ یعنی شوراهای شهرستان شورای استان را انتخاب می‌کنند، شوراهای استان، شورای مرکزی را انتخاب می‌کند و شورای مرکزی برای ریاست‌جمهوری تصمیم می‌گیرد. اما شورای وحدت این سازوکار را ندارد و مانند گذشته است که عده‌ای بنشینند و برای دیگران تکلیف معلوم کنند و شوراها مسوول اجرای تصمیمات آنها باشند. ما تصور می‌کردیم دوره پدرخوانده‌ها تمام شده اما گویا این‌طور نیست... در شورای وحدت قرار بود بیش از ۴۰ حزب حضور داشته باشد اما پنج حزب را پذیرفتند و به بقیه گفتند خداحافظ. من فقط امیدوارم خداوند به همه ما بصیرت دهد تا با توهم پیروزی پس‌گردنی نخوریم. دوستان که یک تشکل موازی با شورای ائتلاف ایجاد کرده‌اند باید بدانند مردم را سردرگم می‌کنند.»

او همچنین درباره هدف تشکیل شورای وحدت گفت: «من قضاوتی درباره هدف آقایان از تشکیل شورای وحدت نمی‌کنم اما به هر آن چیزی که ما می‌بینیم ادامه پدرخواندگی گذشته است.»

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.