نحوه همکاری شورای وحدت با جریان قالیباف، احمدی‌نژاد و پایداری از زبان متکی

منوچهر متکی سخنگوی شورای وحدت نیروهای انقلاب امروز در نشست خبری ضمن گرامیداشت ایام الله دهه فجر، گفت:  دستاوردهای انقلاب اسلامی در عرصه‌های مختلف همچون حوزه های علمی، حمایت از مقاومت و بیداری ملت‌ها باورنکردی است.

وی همچنین با اشاره به فعالیت‌های جامعتین در قالب‌های تعریف شده تشکیلاتی، افزود: نقش آن‌ها در ۴۲ سال گذشته نقش کارساز و وحدت‌آفرین بوده است؛ جامعتین نماد فعالیت‌های سیاسی و فرهنگی میان مردم هستند.

سخنگوی شورای وحدت نیروهای انقلاب  ضمن بیان اینکه جامعه روحانیت مبارز با دعوت از احزاب و تشکل‌های سیاسی برای همگرایی و نقش‌آفرینی موثر واقع شد، اظهار داشت: در دوسال اخیر که این دعوت صورت گرفت، احزاب استقبال خوبی کردند و منجر به تشکیل شورای وحدت شد.

اهم اظهارات وی را در ادامه به نقل از مهر و ایرنا بخوانید؛

* شورای وحدت با مشارکت همه تشکل‌ها و اقشار که با یک دعوت عام نیز صورت گرفت، شکل گرفت و در یک جلسه‌ای پیرامون نحوه این مشارکت و وحدت عملی صحبت کردیم و تصمیم بر این شد که از هر حزبی، ۴ الی ۵ نفر به عنوان نماینده در شورا حضور داشته باشند. ضلع اول شورای وحدت، نمایندگان احزاب هستند و  ضلع دوم هم نماینده جامعه روحانیت و ضلع سوم نیز نماینده، اقشار مختلف جامعه از جمله بانوان هستند.

* وحدت و عدم تخریب دو کلمه کلیدی است که ما خود را ملزم به رعایت آن می دانیم. ما در واقع به دنبال این هستیم که رودها در نهایت به هم بپیوندند البته پیش از تشکیل شورای وحدت طی نشست‌های متعدد این مبانی را پیگیری کردند که همه در کنار هم قرار بگیریم تا در یک فضای دموکراتیک و شفاف صورت گیرد البته هنوز به نتیجه نرسیده ولی ادامه دارد و ما امیدواریم که به نتیجه مطلوب خود برسد ولی تا آن زمان رویکرد ما حمایت از وحدت و پرهیز از تخریب است .

چراغ سبز شورای وحدت به کاندیداتوری رئیسی /نحوه همکاری شورای وحدت با جریان قالیباف، احمدی نژاد و پایداری از زبان متکی

* شورای وحدت یک ساختار ثابتی به عنوان هیئت اجرایی تشکیل داده که این هیئت دو وظیفه دارد که اول درازمدت و دیگری مقطعی است که مقطعی مربوط به ریاست جمهوری می شود.

* تاکنون ۹ کارگروه ستادی تشکیل داده شده است که به عنوان مثال ۱۵ کمیته از دانش‌آموزان، دانشجویان و غیره تشکیل شده است و وظیفه هرکدام از این کمیته‌ها وظیفه تولید محتوا نسبت به قشر خود را برعهده دارند.  اکنون در خصوص بحث انتخاباتی، درحال بررسی محتوایی موضوع هستیم که فردا نیز یک جلسه‌ای در این رابطه برگزار می کنیم و در آینده به مصادیق هم خواهیم رسید.

* در رابطه با اعضای هیئت اجرایی شورای وحدت: ۱۲ نفر از احزاب و ۵ الی ۶ نفر از اقشار در این هیئت وجود دارند که اسامی را بعدا اعلام خواهیم کرد.

* هدف ما رسیدن به یک نامزد انتخاباتی واحد است از این رو درحال رایزنی با جبهه پایداری هستیم و امیدواریم به این هدف برسیم. ما قطعا پیروز انتخابات هستیم بنابراین باید در این زمینه گفتمان درستی انتخاب شود و نامزد اصلح هم گزینش و مواضع آن به مردم تبیین شود. با شورای ائتلاف، پایداری و جامعه مدرسین گفتگو کردیم. کرسی های‌شان در اینجا خالی نگه داشته شده، اگر تفاهم حاصل شود امکان پیوستن به هم برای کار جمعی وجود دارد

*{ در رابطه با بحث نامزدها} نیز در آینده به بررسی نامزدها برای رسیدن به گزینه مناسب شورای وحدت خواهیم رسید البته هنوز به هیچ گزینه‌ای در این زمینه نرسیده‌ایم.

*{ درباره تکثر نامزدهای نیروهای انقلاب در آوردگاه انتخابات و شکست این جریان}: رویکرد درست و مناسب رسیدن به وحدت است اما اگر کسی مستقل وارد شود نمی‌توان مانع حضور او شد.

*{ درباره احتمال حضور آیت الله رئیسی در انتخابات}:  تصور شخصی من این است که در شورای وحدت با اقبال خوبی روبه‌رو خواهند شد. هرچند هنوز درباره او  بحثی در شورای وحدت انجام نشده است.

* {درباره نحوه همکاری‌ها با جریان قالیباف و احمدی نژاد}: ما با همه کسانی که رویکرد شورای وحدت را پذیرا باشند و شعارشان همگرایی باشد، آماده همکاری هستیم. من نسبت به افراد نام نمی‌برم. افراد را در ظرفیت انتخابات ریاست جمهوری بعداً شاید مورد بررسی قرار دهیم، نسبت به شخصیت‌های سابق یا لایق سیاسی براساس مواضع کنونی‌شان  شورای وحدت اعلام نظر می‌کند.

* {درباره سهم خواهی پایداری در ادوار قبلی انتخابات}: ما از جایگاه شورای وحدت چنین نسبت هایی نظیر سهم خواهی را برای مجموعه‌ها به کار نمی‌بریم. ما حرکت جمعی را دنبال می‌کنیم. پس از تعریف شاخص‌ها وارد موضوع بررسی مصادیق می‌شویم و تا کنون کسی را مورد بررسی قرار ندادیم.

*وحدت یک روند است که طرف‌ها به ضرورت آن می‌رسند. پس از آن راهکار وحدت مشخص می شود. این همراهی و با هم بودن را حس می‌کنیم بنابراین در گذشته مذاکراتی با هم داشتیم و الان هم این مذاکرات جاری است و امیدواریم به نتیجه برسیم. شورای وحدت در حوزه داخلی و سیاست خارجی دیدگاه‌های خودش را دارد که نظراتش را خواهد گفت. پس باید اجازه داد افراد گمانه زنی‌های خاص خودشان را داشته باشند.

*{ درباره اعضای هیأت اجرایی شورای وحدت}: مرضیه وحید دستجردی و عمرانی و آقایان ناظمی، کیهانیان، حکیم جوادی، نوری، الله کرم، خادمی، قریشی، شهاب، ولی زاده، سجادی، زریبافان، خیلیان و رئوفی هستند.

حضور زنان در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده جزو بدیهیات است

چراغ سبز شورای وحدت به کاندیداتوری رئیسی /نحوه همکاری شورای وحدت با جریان قالیباف، احمدی نژاد و پایداری از زبان متکی

در ادامه، «نیره قوی» دیگر سخنگوی شورای وحدت نیروهای انقلاب به بیان دیدگاهای خود پرداخت و گفت:  امروز در جهان نگاه افراط و تفریط نسبت به زن وجود دارد و تعبیر به جاهلیت مدرن است اما اسلام  و گفتمان انقلاب بدون افراط و تفریط بدون جنس  با نگاهی متعادل به زن نگاه می‌کند.

*جایگاه زن در این گفتمان در عرصه‌های مختلف موجب می‌شود زنان پیشرو باشند و امروز که تغییرات اساسی در حوزه‌های مختلف انقلاب رخ داده است زنان می توانند نقش آفرینی مهمی در جامعه داشته باشند. در گام دوم انقلاب اسلامی، حفظ ارزش‌های انقلاب سخت‌تر از پاسداری از انقلاب است و بانوان می‌توانند نقش موثر و پررنگی داشته باشند.

* شورای وحدت رویکرد جدیدی به حضور زنان دارد و همیشه زنان به عنوان نیمی از جامعه در فعالیت‌ها بودند و دیده شدند و حضورشان جز بدیهیات بوده است.  اما در گام دو انقلاب نگاه متفاوتی شکل می‌گیرد و لازمه اش این است که خودشان در عرصه حضور پیدا کنند و این حضور را می‌توان در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده دید.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.