قالیباف چه پیامی برای پوتین می برد؟

یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت که قالیباف فردا(یکشنبه) در سفری سه روزه از ۱۹ تا ۲۱ بهمن به روسیه خواهد رفت.

 مجتبی‌ توانگر افزود: رییس مجلس در این سفر با ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه و ویچیسلاو والودین، رئیس دومای دولتی روسیه، رییس شورای عالی امنیت ملی  روسیه دیدار خواهد داشت.

توانگر با تاکید بر اینکه ابعاد اصلی سفر قالیباف به روسیه، اقتصادی است، گفت: در دیدار با پوتین، مواضع صریح نظام درخصوص برجام، تعاملات اقتصادی با روسیه، فروش نفت و.. ابراز و پیامی نیز به رئیس‌جمهور روسیه تقدیم خواهد شد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به سهم ایران از بازار روسیه گفت: روسیه بیش از ۲۸۰ میلیارد دلار واردات دارد که به دلیل همسایگی این فرصت و مزیت بزرگی برای کشورمان است که به دلیل ناکارآمدی و نگاه نامتوازن به غرب و شرق، سهم ایران از این بازار کمتر از یک درصد است.

وی در مورد توافقنامه اقتصادی اوراسیا گفت: با رایزنی‌های پارلمانی که در حال انجام است پیوستن ایران به این توافقنامه مراحل پایانی خود را طی می‌کند.

توانگر افزود: با الحاق ایران به کشورهای اوراسیا (روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، ارمنستان و بلاروس) بازار بزرگی از محصولاتی ویژه در اختیار تولیدکنندگان و صنعت‌گران ایرانی خواهد بود که می‌توانیم گام موثر دیگری در خنثی‌کردن تحریم‌ها برداریم.

وی در خصوص مبادلات بانکی با روسیه اظهار داشت: حدود ۴۰درصد از مبادلات تجاری ایران و روسیه با ریال و روبل انجام می‌گیرد.

توانگر افزود: برای تعمیق این موضوع و پایان‌بخشی به سلطه دلارآمریکا، کارگروه مشترک مالی و بانکی بین دو کشور شکل گرفته است.

وی یادآور شد: مجلس روسیه در تابستان سال جاری رسما از محمد باقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی برای سفر به این کشور دعوت به عمل آورده بود.

توانگر خبر داد: احتمالا کنفرانس روسای مجالس ایران، روسیه، چین، افغانستان و ترکیه نیز در  ماه مه ۲۰۲۱ یعنی اردیبهشت سال آینده در شهر سوچی با موضوع مقابله با تروریسم برگزار می شود.

وی اضافه کرد: آبان ۹۴ دکتر قالیباف بر اساس دعوت رسمی شهردار مسکو و سن پترزبورگ در یک سفر سه روزه عازم روسیه شده بود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.