گفت‌وگوی برجامی رهبران انگلیس و فرانسه

بحران کرونا، تحولات یمن، لیبی و روسیه از دیگر موضوعاتی بود که رهبران دو کشور پیرامون آن بحث و تبادل نظر کردند.

نخست وزیر انگلیس همچنین از این فرصت استفاده کرد تا اولویت‌های لندن را به عنوان میزبان نشست گروه ۷ مطرح کند. بر اساس این گزارش مقابله با همه‌گیری کرونا و تغییرات ‌آب‌و هوایی از جمله محورهای بود که جانسون به عنوان اولویت لندن در نشست آتی گروه ۷ به آن اشاره کرد.  

بوریس جانسون همچنین از توافق اخیر انگلیس و اتحادیه اروپا برای توسعه همکاری های تجاری در دوره پسابرگزیت استقبال و ابراز امیدواری کرد که دو کشور از فرصت‌های پیش رو به منظور تعمیق روابط دو جانبه بهره برداری کنند.

گفت‌وگوی رهبران دو کشور درباره توافق هسته‌ای ایران در حالی صورت گرفت که ساعاتی پیش وزرای امور خارجه سه کشور اروپایی انگلیس، آلمان، فرانسه به عنوان اعضای اروپایی برجام و آمریکا پیرامون برجام تشکیل جلسه دادند.

شرکت کنندگان در این جلسه مجازی، پیرامون اهمیت اتخاذ رویکرد یکپارچه در قبال توافق هسته‌ای ایران بحث و تبادل نظر کردند.

تحرکات اروپا و آمریکا در آستانه نزدیک شدن به پایان ضرب‌الاجل قانون «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها» افزایش یافته است. اروپا امیدوار است که با تغییر قدرت در آمریکا برجام به عنوان دستاورد مهم چندجانبه گرایی به مسیر اصلی بازگردد.

در همین حال رئیس جمهوری فرانسه به تازگی اظهار داشته «مذاکرات هسته‌ای آینده با ایران سختگیرانه خواهد بود و متحدان غرب در منطقه، از جمله عربستان باید در آن سهیم باشند».

«سعید خطیب‌زاده» سخنگوی وزارت امور خارجه هم روز شنبه ۱۱ بهمن با بیان اینکه که برجام قابل مذاکره نیست، رئیس جمهوری فرانسه را «به خویشتن‌داری و پرهیز از مواضع شتاب‌زده و نسنجیده» دعوت کرد و گفت: «برجام یک توافق چندجانبه بین‌المللی است که توسط قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت تایید و تثبیت شده و به هیچ وجه قابل مذاکره مجدد نبوده و طرف‌های آن هم مشخص و غیرقابل تغییر هستند.»

از سوی دیگر، اتحادیه اروپا هم اعلام کرده که به برجام کنونی پایبند است و سخنان مکرون دیدگاه های شخصی او بوده و ارتباطی به سیاست اتحادیه ندارد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.