رایزنی مقامات روسیه و اتحادیه اروپا درباره برجام

بنابر اعلام وزارت امور خارجه روسیه، ریابکوف امروز (چهارشنبه) با مورو در مسکو دیدار کرد و دو طرف در خصوص دورنمای اجرای برنامه جامع اقدام مشترک درمورد برنامه هسته ای ایران (برجام) گفت و گو و تبادل نظر کردند. 

 اتحادیه اروپا در واقع هماهنگ کننده مذاکرات در چارچوب ۱+۴ برای حل اختلافات پیرامون برنامه هسته ای ایران است.

 قرار است «جوسپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پنجم فوریه (۱۷ بهمن ماه) در مسکو با سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه دیدار کند و مسائل مهم از جمله برجام در دستور کار مذاکرات با وی قرار خواهد گرفت.

به گزارش ایرنا، ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در جمع خبرنگاران درباره سفر بورل به مسکو گفت: سرگئی لاوروف با جوسپ بورل در مسکو دیدار خواهد کرد و مجموعه مسائل بین المللی از جمله برجام و دورنمای روابط روسیه -اتحادیه اروپا بررسی خواهد شد.

وی افزود: دو طرف دورنمای اجرای برنامه جامع اقدام مشترک برای حل و فصل وضعیت پیرامون برنامه هسته ای ایران (برجام)، تثبیت بیشتر اوضاع منطقه قره باغ و مسائل امنیتی در اروپا و سایر موضوعات مورد علاقه را بررسی خواهند کرد.   

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز سه شنبه در یادداشتی، با اشاره به پیامدهای ناشی از خروج آمریکا از برجام و ناتوانی اروپا در عمل به تعهدات اقتصادی در قبال این توافق، نوشت: ما اهمیت راهبرد استقلال اقتصادی اروپا را با برجام بررسی کردیم.

  «جوسپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ کننده برجام با انتشار این یادداشت در تارنمای اتحادیه اروپا عنوان کرد که  ۱۹ ژانویه ۲۰۲۱ (۳۰ دی ۱۳۹۹) راهبرد جدید اتحادیه تحت عنوان «استقلال اقتصادی» به تصویب کمیسیون اروپا رسید. او می‌گوید که این راهبرد در سیاست خارجی و امنیتی اتحادیه اروپا نقش مرکزی دارد، چرا که در دنیای رقابتی امروز، فقط ابزارهای کلاسیک قدرت نیستند که ایفای نقش می‌کنند بلکه قدرت نرم نیز ابزار مهمی برای رقابت سیاسی بشمار می‌رود.

به گزارش ایرنا، خروج یکجانبه آمریکا از برجام و ناتوانی طرف‌های اروپایی برای جبران تحریم‌های آمریکا علیه ایران، اتحادیه را به تکاپو واداشته تا برای استقلال از سلطه اقتصادی آمریکا چاره اندیشی کند. 

بورل خاطر نشان کرد که اتحادیه اروپا مایل است تا نقش جهانی «یورو» و توسعه زیرساخت‌های مالی اتحادیه اروپا را تقویت کند و مقاومت آن‌ها را در برابر تحریم‌های خارجی فرامرزی افزایش دهد.

وی در این باره به پیامدهای ناشی از خروج آمریکا از برجام و ناتوانی اتحادیه اروپا در عمل به مزایای اقتصادی وعده داده شده در این توافق اشاره کرد و نوشت: ما اهمیت راهبرد استقلال اقتصادی اروپا را با برجام بررسی کردیم.

این توافق به گفته مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، «یکی از دستاوردهای بزرگ دیپلماسی اروپایی است که اجرای آن به دلیل خروج آمریکا و تحریم‌های یکجانبه دولت ترامپ زیر سئوال رفته است.» وی اذعان کرد:‌ ما در سال‌های اخیر قادر به حمایت از تجارت قانونی بین شرکت‌های اروپایی و ایران نبوده‌ایم.

دونالد ترامپ رئیس جمهوری سابق آمریکا سال ۲۰۱۸میلادی از برجام خارج شد اما جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا وعده داده است که به این توافق بازمی‌گردد.

مقام های روس بارها بر لزوم بازگشت بدون قید و شرط آمریکا به برجام و اجرای کامل آن و لغو تحریم های یکجانبه در مورد ایران تاکید کرده و واشنگتن را به انجام تعهدات بین المللی خود مطابق قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت دعوت کرده اند.  

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.