خبرگزاری رسمی لبنان (NNA) لبنان، این هواپیماها در آسمان "خلده"، "عرمون"، "بشامون" و "الشویفات" در ارتفاع بسیار کم ساعت‌ها درحال گشت زنی بوده‌اند.

نقض حریم هوایی لبنان توسط جنگنده‌های صهیونیستی مساله تازه‌ای نیست. رژیم نامشروع اسرائیل مدت‌هاست که نه فقط به نقض حریم هوایی و سرزمینی لبنان می‌پردازد، بلکه تا حد زیادی امنیت شنوایی و روحی مردم لبنان را نیز نشانه رفته است.

در ماه مارس سال ۲۰۱۹ میلادی، "آنتونیو گوترش" دبیرکل سازمان ملل متحد گزارش کرد که اسرائیل به طور مکرر حریم هوایی لبنان را (تقریبا به صورت روزانه) نقض می‌کند و این اقدام در تناقض آشکار با قطعنامه ۱۷۰۱ شورای امنیت و اصل حاکمیت لبنان است.

 قطعنامه ۱۷۰۱ در سال ۲۰۰۶ و پس از جنگ ۳۳ روزه اسرائیل و لبنان منعقد شد که موجب کشته شدن دست کم یکهزار و ۲۰۰ نفر از مردم لبنان که اغلب آن‌ها غیرنظامی بودند گشت.

با توجه به جنگ‌های مکرر اسرائیل علیه لبنان و کشتار گسترده مردم این کشور در برهه‌های زمانی مختلف، چندان عجیب نیست که به این نتیجه برسیم که اقدام تل آویو در نقض مکرر حریم هوایی لبنان، تا چه اندازه موجب ایجاد ترس و وحشت در میان مردم لبنان می‌شود.

آنتونیو گوترش در گزارش خود به این نکته اشاره کرده که از نوامبر ۲۰۱۸ تا فوریه ۲۰۱۹، نیروهای حافظ صلح سازمان‌ملل‌متحد در لبنان، به طور میانگین ماهانه ۹۷ پرواز متجاوزانه جنگنده‌های اسرائیلی بر فراز حریم هوایی لبنان را به ثبت رسانده اند. بر اساس گزارش گوترش، ۷۷ درصد از پروازهای غیرقانونی اسرائیل بر فراز حریم هوایی لبنان توسط پهپادهای پیشرفته انجام شده است و باقیِ پروازها از طریقِ جت‌های جنگنده و دیگر اجسام پرنده ناشناس انجام شده اند.

رژیم اسرائیل در سال‌های اخیر عملا به گونه‌ای رفتار کرده که گویا پروازهای غیرقانونی بر فراز لبنان و نقض حاکمیت این کشور را حق قانونی خود می‌داند و کشورهایی نظیر آمریکا نیز عملا این روایت را پذیرفته‌اند.

به نظر می‌رسد که رژیم صهیونیستی با نقض مکرر حریم هوایی لبنان، آن هم در شرایطی که این کشور هنوز از بحران‌هایی نظیر حادثه انفجار در بندر بیروت و بحران شدید اقتصادی خود فارغ نشده، تلاش می‌کند به نوعی از اوضاع آشفته این کشور هم برای تضعیف آن استفاده کرده و هم از این طریق، اهداف و منافع سیاسی و امنیتی خود را (از طریق ایجاد وحشت در جامعه لبنان) محقق کند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.