وزیر امنیت داخلی بایدن به سختی از سد سنا گذشت

در پی مخالفت اکثریت جمهوری‌خواهان با الخاندرو مایورکاس برای تصدی وزارت امنیت داخلی به دلیل نگاه وی به مساله مهاجران، رای‌گیری برای تایید صلاحیت وی چند بار به عقب افتاد.

سر انجام، سنای آمریکا بعدازظهر سه‌شنبه با ۵۶ رای موافق در برابر ۴۳ رای مخالف، عضو دیگر تیم امنیت ملی بایدن را تایید کرد.

الخاندرو مایورکاس (Alejandro Mayorkas) وکیل  ۶۲ ساله آمریکایی است که مسئولیت های مختلفی در چند دولت قبلی این کشور داشته است.

وی در سال ۱۹۵۹ کوبا متولد و در لس آنجلس بزرگ شد و از دانشگاه بِرکلی کالیفرنیا فارغ‌التحصیل شد.

نخستین گزینه لاتین تبار تاریخ آمریکا برای تصدی وزارت امنیت داخلی در نشست کمیته امنیت داخلی سنای آمریکا هم گفت: اگر رای اعتماد بگیرم، هر آنچه در توان دارم انجام خواهم داد رویدادهای تلخ اخیر که باعث توهین به قانون و اهانت به مکانی که به عنوان یکی از ستون های دموکراسی آمریکا محسوب می شود، دیگر تکرار نشود؛ حوادثی که باعث شد تعدادی جان خود را از دست بدهند و باعث ترس و وحشت اعضا و کارکنان کنگره شد.

مایورکاس که در دوره دولت باراک اوباما از سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۶ به عنوان معاون وزیر امنیت داخلی آمریکا فعالیت می کرد، با اشاره تهدیدهایی نظیر حملات سایبری، تغییرات آب و هوایی ، شیوع بیماری های همه گیر و بطور خاص شیوع کرونا که آمریکا در شرایط کنونی با آن مواجه است، متعهد که در تمام این زمینه، از هیچ تلاش برای تامین و تقویت امنیت آمریکا دریغ نکند.

سناتور ران جانسون از حزب جمهوری خواه یکی از سوال کنندگان از مایورکاس بود. این سناتور با طرح سوالی چالشی درباره مسئله مهاجرت به آمریکا که در روزهای اخیر نیز سوژه خبرهای زیادی در آمریکا بوده، سعی کرد مایورکاس را بطور جدی به چالش بکشد.

این سناتور جمهوری خواه که اسناد و مدارک زیادی حاوی ارقام و اعداد و نمودارها درباره مهاجرت ها به امریکا در دوره اوباما به همراه داشت، موضوع جدا کردن والدین از کودکان مهاجر را مطرح کرد با طرح این مسئله که در دوره دولت باراک اوباما نیز چنین مسائلی در مورد مهاجران وجود داشته است، از مایورکاس خواست توضیحاتی در این باره ارائه دهد.

مایورکاس با بیان اینکه شخصا با موضوع جداکردن کودکان از والدین مخالف است، توضیحاتی در پاسخ به سوال این سناتور داد که نتوانست او قانع کند و از جانب این سناتور جمهوری خواه متهم به تناقض گویی و عدم ارائه پاسخ شفاف شد.

وی در پاسخ به سوالی درخصوص پناهجویان و این که آیا وزارت امنیت داخلی آمریکا رفتاری عادلانه با آنها خواهد داشت، با تاکید بر اینکه او یک حقوقدان است و به قوانین احترام می گذارد گفت پناهجویانی که دارای شرایط تعیین شده در قانون باشند، پذیرفته می شوند و آنهایی که هم واجد شرایط نباشند، پذیرفته نخواهند شد. او درباره جزئیات این موضوع توضیح بیشتری نداد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.