توصیف سرلشکر باقری از ماهواره پیشرفته ذوالجناح

سرلشکر محمد باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در آیین اختتامیه اولین دوره دوسالانه انتخاب آثار برتر پژوهشی دفاع مقدس و مقاومت در موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس با اشاره به پرتاب موفقیت آمیز ماهواره بر ذوالجناح گفت: این ماهواره بر با موفقیت کامل پرتاب شد و در مدار زمین قرار گرفت و توانست مراحل موتورهای سه‌گانه خود را که دو موتور سوخت جامد و یک موتور سوخت مایع بود طی کند و به مدار لازم برسد و در مراحل بعدی ماهواره ها را در مدار مورد نظر قرار خواهد داد.

وی خاطرنشان کرد: این ماهواره نسبت به کارهای قبلی حوزه ماهواره برها پیشرفت قابل توجهی دارد و خواهد توانست حجم بالایی از محموله های متنوع از ماهواره ها را در مدار کره زمین قرار بدهد.

او همچنین گفت: هدف نهایی از پژوهش‌های دفاع مقدس این است که این پژوهش‌ها باید به یک گفتمان عمومی و فراگیر ملی تبدیل شود؛ چرا که کشور ما دارای دانشگاه‌های فراوان و مراکز علمی، پژوهشگاه‌ها و پژوهشکده‌های متعددی است که همه اینها نوعا دلسوز و علاقه‌مند فعالیت در حوزه دفاع مقدس و جبهه مقاومت هستند و ما باید بتوانیم از این ظرفیت‌ها استفاده کرده و این ضرورت را به عنوان یک گفتمان فراگیر در این مجموعه‌های علمی تبدیل کنیم.

وی ادامه داد:هدف از انجام فعالیت‌های پژوهشی در حوزه دفاع مقدس ارائه روایتی عالمانه و نه احساسی، مستند و نه گمانی، مستدل یعنی مطابق با عقل و منطق است.همچنین پژوهش‌های ما باید دارای معیار باشد؛ یعنی مورد اتکا و توافق شده با ادبیات غنی و دارای رویکرد عمیق تحلیلی از دفاع مقدس و جبهه مقاومت باشد.

سرلشکر باقری با اشاره به اهمیت مسئله پژوهش و تحقیق در حوزه دفاع مقدس و جبهه مقاومت گفت: بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس و پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس باید زمینه دستیابی محققان به منابع خارجی را آماده کرده و در اختیار پژوهشگران قرار دهند. این دو مجموعه باید در حوزه تدوین روش‌های پژوهشی خاص دفاع مقدس و مقاومت و تربیت پژوهشگران نخبه و جوان اهتمام لازم را داشته باشند. بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس و پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس مسئولیت ساماندهی مرکزی را در ارتباط با پژوهش‌های دفاع مقدس و همچنین ایجاد بانک جامع اطلاعاتی، تدوین نقشه راه و نقشه جامع علمی و درخت واره استخراج شده از آن را دارد.

وی ادامه داد: مجموعه‌های پژوهشی در ارتش، سپاه پاسداران، جهاد نیروی انتظامی، وزارت دفاع و بخش‌های کشوری نیز باید در این رابطه فعالیت‌های لازم را داشته باشند؛ اما مسئولیت اصلی با بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس و پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس است.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح عنوان کرد: مسئولان این حوزه باید تلاش کنند تا یک روش خاص تخصصی و پژوهشی تدوین کرده و در اختیار پژوهشگران قرار دهند؛ همچنین تربیت پژوهشگران و نخبگان جوان که در این مسیر بتوانند گنج دفاع مقدس و مقاومت را بیابند و آن را پرورش دهند کار ارزشمندی است که تاکنون انجام شده است اما ناکافی می‌باشد.

سرلشکر باقری یادآور شد: دفاع مقدس در سطح کلان یک نظریه است بنابراین باید برای حرکت در مسیر تولید علم و نظریه پردازی در دفاع مقدس تلاش کنیم چون نظریه به سهولت تولید نمی‌شود و نیاز به اهتمام و حرکت حساب شده علمی و پژوهشی دارد. در حوزه دفاع مقدس نیز به نظریه‌پردازی نیاز داریم.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح تصریح کرد: ساماندهی مراکز و سامانه‌های پژوهشی مرتبط و زنجیرسازی آن یکی دیگر از اقدامات لازم است که باید انجام شود؛ مثلاً در حوزه پزشکی، هوایی، زمینی، پدافند و یا در حوزه‌های سیاستگذاری و راهبردی در هر کدام باید به یک قطب اطلاعاتی و پژوهشی دست پیدا کنیم تا از موازی‌کاری جلوگیری شود باید به گونه‌ای عمل کرد که این منظومه در یک قالب اندیشیده شده به هم متصل شود.

وی اظهار کرد: سازماندهی نظام طراحی و تقسیم کار و قطب‌بندی و نظارت بر پژوهش‌ها از دیگر مسائلی است که باید به آن توجه ویژه شود ساماندهی و تقویت پشتیبانی‌ها در ابعاد مختلف و ساماندهی ترجمه به زبان‌های دیگر و انتشار مناسب نتایج پژوهش‌ها از ابعاد دیگر است که باید مورد توجه قرار گیرد.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در بخش دیگر سخنانش گفت: بحث دفاع مقدس و جبهه مقاومت با اهمیت و سرنوشت‌ساز هستند، و  توجه به این عرصه در تمدن سازی ملت ایران و ساخت آینده کشور و نسل جوان بسیار با اهمیت و حیاتی است و بر ما بازماندگان و جاماندگان از قافله شهدا فرض است تا این مسیر را با دقت و حوصله و تحمل مشکلات ادامه دهیم.

وی با تاکید بر اینکه فعالیت مستمر در این حوزه نتیجه خواهد داد، افزود: اگر امروز به طور سالانه چند ده آثر پژوهشی ارزشمند را در این حوزه داریم؛ امیدواریم با تلاش مستمر شاهد انتشار منظومه‌های ارزشمند و با کیفیت و کمیت بیشتری در آینده باشیم.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.