به نقل از رویترز، «اشرف غنی» رئیس جمهور افغانستان روز جمعه اعلام کرد که کشورهای عضو ائتلاف نظامی ناتو به حفظ نیروهای خود در خاک افغانستان «بسیار علاقمندند»؛ اما این نیروها بدون برخورداری از پشتیبانی حیاتی ایالات متحده نمی‌توانند به حضور خود در افغانستان ادامه دهند.

این اظهارات اشرف غنی در حالی بیان می‌شود که دولت جدید آمریکا به ریاست جمهوری «جو بایدن» در حال بازنگری فرآیند صلح مورد حمایت ایالات متحده و توافق فوریه ۲۰۲۰ با طالبان برای خروج کامل نیروهای نظامی آمریکا است.

اشرف غنی که در یک برنامه آنلاین با پشتیبانی مالی مؤسسه آسپن صحبت می‌کرد، گفت که با سران کشورهای کانادا، نروژ و آلمان و همچنین «ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو صحبت کرده است و اینکه ناتو به تداوم مأموریت ائتلاف در خاک افغانستان «بسیار علاقمند است».

رئیس جمهور افغانستان همچنین گفت که ایالات متحده- هم اکنون حدود ۲،۵۰۰ نیروی نظامی در افغانستان دارد- و ناتو برای خروج نیروهایش «باید موضعی بسیار محکم و رویکردی بر مبنای شرایط موجود اتخاذ کند».

گفتنی است، توافق ۲۰۲۰ میان طالبان و ایالات متحده تصریح می‌کند که خروج نظامیان آمریکا از خاک افغانستان بر مبنای وضعیت موجود و پایبندی این گروه اسلام گرا به تعهدات خود از جمله پایان همکاری با القاعده صورت خواهد گرفت.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.