حقوق سربازان ۴ برابر می شود

رحیم زارع در نشستی خبری با اشاره به مصوبات کمیسیون تلفیق گفت: تقریبا حقوق سربازان در کمیسیون تلفیق نهایی شده که در صورت تصویب در صحن علنی، حقوق سربازان در سال آینده ۴ برابر افزایش پیدا می کند.علاوه بر آن ۴۰۰ هزار تومان مازاد برای رفت و آمد آنها تسهیلات اختصاص داده شده است. سربازان متأهل نیز تسهیلاتی مانند افزایش ۵۰ درصدی این پرداخت خواهند داشت همچنین مقرر شد به منظور اشتغالزایی مبلغ ۵۰ میلیون و ۱۰۰ میلیون تومان تسهیلات کم بهره در زمان پایان خدمت پرداخت شود.

وی افزود: در بودجه ۱۴۰۰ وابستگی به نفت کاهش یافته که بر اساس آن این منابع از  ۳۹۴ هزار میلیارد تومان به کمتر از ۲۶۰ هزار میلیارد تومان رسیده، همچنین لایحه بودجه به صورت دو سقفی و دو زمانه است بدان معنا که یک سقف در ۶ ماهه اول و یک سقف در ۶ ماهه دوم در نظر گرفته شده و بر اساس آن اعتبارات تخصیص پیدا می کند.

وی افزود: با مصوبه کمیسیون تلفیق جمع منابع عمومی دولت از ۸۴۱ هزار میلیارد تومان به ۱۱۵۸ میلیارد تومان رسید که تقریبا ۱۷۸ هزار میلیارد تومان شفاف‌سازی شد مثلا ۹۰ هزار میلیارد تومان در حوزه واگذاری سهام در کل بند (و) تبصره ۲ دولت کتاب بودجه آمده بود و در ردیف‌ها نیامده و منابع آن صفر بود . حدود۳۰ هزار میلیارد تومان برای اوراق تسویه در نظر گرفته شده بود که به آن ۵ هزار میلیارد تومان در مجلس اضافه شد اما این موارد هم در ردیف تا نوشته نشده بود. مبلغ ۵۳ هزار میلیارد تومان هم بر اساس نامه رئیس جمهور برای استفاده از اوراق در نظر گرفته شده بود. مابه‌التفاوت هزار و ۱۵۸ میلیارد تومان تا ۸۴۱ هزار میلیارد تومان، ۱۷۸ هزار میلیارد تومان شفاف‌سازی بود و حدود ۱۳۹ هزار میلیارد تومان نیز منابع جدید از حوزه مالیات، اوراق و اسناد ایجاد شد.

وی اضافه کرد: در تبصره ۱۴ درباره دستورات مقام معظم رهبری مبنی بر ممنوعیت استفاده از منابع صندوق توسعه ملی، تصمیماتی در حوزه منابع عمومی بودجه گرفته شد که از جمله آن می توان به تکلیف برای وزارت جهاد کشاورزی اشاره کرد که بر اساس آن برای اجرای طرح‌های آبیاری تحت فشار هزار و ۷۵۷ میلیارد تومان اعتبار تخصیص می یابد همچنین برای طرح‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری هزار و ۷۵۷ میلیارد تومان پیش‌بینی شد.

به گفته زارع از دیگر مصوبات کمیسیون تلفیق این بود که به وزارت کشور به منظور مقابله با اثرات مخرب ریزگرد و تأثیر بر شبکه برق حدود ۳۵۱ میلیارد تومان اعتبار تخصیص یافت.  برای تجهیزات آزمایشگاهی و کارگاهی دانشگاهی حدود ۲۶۳ میلیارد تومان داده شد که حدود ۵۲۷ میلیارد تومان از این محل میان ۱۳ دانشگاه جامع و برتر کشور به نسبت مساوی تقسیم شود.

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه ادامه داد: برای طرح‌های نوآورانه و شرکت‌های دانش‌بنیان و معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور دو هزار و ۴۷ میلیارد تومان اعتبار پیش‌بینی شده است . همچنین دو هزار و ۵۴۶میلیارد تومان برای طرح‌های آب و فاضلاب و راه‌های روستایی در سال آینده در نظر گرفته شده که می تواند برای رفع مشکل آبرسانی به روستاها و رفع راه‌های روستایی کارگشا باشد.

وی با اشاره به مشکلات شهر اهواز گفت: ۸۷۷ میلیارد تومان برای طرح‌های آب و فاضلاب اهواز، حمیدیه،‌ کارون و باوی پیش‌بینی شده است. همچنین کمیسیون تلفیق تصویب کرد که افزایش سرمایه صندوق نوآوری و شکوفایی به میزان هزار میلیارد تومان باشد.۱۳ هزار میلیارد تومان تسهیلات برای نهادهای حمایتی همچون کمیته امداد امام (ره) و سازمان بهزیستی به منظور اشتغالزایی و توانمندی زنان سرپرست خانوار پیش‌بینی شده است.

سخنگوی کمیسیون تلفیق با اشاره به مصوبه کمیسیون درباره حقوق سربازان اظهار کرد: تقریبا حقوق سربازان در کمیسیون تلفیق نهایی شد که در صورت تصویب در صحن علنی، حقوق سربازان در سال آینده ۴ برابر افزایش پیدا می کند.علاوه بر آن ۴۰۰ هزار تومان مازاد برای رفت و آمد آنها تسهیلات اختصاص داده شده است. سربازان متأهل نیز تسهیلاتی مانند افزایش ۵۰ درصدی این پرداخت خواهند داشت همچنین مقرر شد به منظور اشتغالزایی مبلغ ۵۰ میلیون و ۱۰۰ میلیون تومان تسهیلات کم بهره در زمان پایان خدمت پرداخت شود.

زارع تاکید کرد که تمام تلاش کمیسیون تلفیق این است  که بررسی ردیف‌های پیشنهادی دولت در حوزه‌های مختلف طی روزهای آینده انجام شود و همزمان با ان نمایندگان کلیات بودجه را در صحن بررسی می‌کنند. 

وی در توضیح ۱۳۹ هزار میلیارد تومان منابع بودجه که توسط مجلس به بودجه اضافه شده گفت:به طور مثال ۱۷ هزار میلیارد تومان از حقوق ورودی خودروها از مناطق آزاد به دست می‌آید همچنین رقم واقعی مالیات بر ارزش افزوده ۸۸ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان بود در حالی که دولت آن را ۶۶ هزار میلیارد در نظر گرفته بود. همچنین عوارض خروج از کشور برای بهسازی روستاهای مرزی در نظر گرفتیم. دولت نیز سود سهام شرکت‌های دولتی که کمتر از ۵۰ درصد بود را در لایحه بودجه نیاورده بود که ما به ازای آن ۱۰ هزار میلیارد تومان در نظر گرفتیم لذا منابع جدید نفتی نیستند و از آنجایی که پیش‌بینی دولت از این منابع نسبت به عملکرد آن در سال ۹۹ کمتر بود ما آن را افزایش دادیم، در واقع اتکای ما به نفت کمتر شده و سهام و اسناد خزانه اسلامی را به سمت تولید هدایت کردیم.

زارع در پایان گفت که حدود ۲۷ هزار میلیارد تومان برای جهاد کشاورزی به منظور تولید نهاده ، واکسن دامی و حمایت از بخش تولید به پیشنهاد مجلس اضافه شد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.