آنفلوآنزای پرندگان عامل گرانی تخم مرغ است؟

علی صفر ماکنعلی رئیس سازمان دامپزشکی کشور امروز در نشست خبری اعلام کرد: ۳۵ کانون آلوده به بیماری ویروس آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در کشور شناسایی و مهار شد و هیچ گونه خسارتی نداشته است.

ماکنعلی گفت: در حال حاضر تولید تخم مرغ ۶۰۰ تن در روز بیش از نیاز کشور است و این بیماری باعث کاهش تولید تخم مرغ در کشور نشده است.

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس که اگر مازاد تخم مرغ وجود دارد پس چرا قیمت‌ها در بازار افزایشی است، گفت: مسأله قیمت مربوط به مؤلفه‌های اقتصادی است. طبق آمار دقیق ۲۴۰۰  تن نیاز روزانه کشور است در حالی که ۳۰۰۰ تولید می‌شود. بنابراین ۶۰۰ تن مازاد تولید وجود دارد.

رئیس سازمان دامپزشکی افزود: در زمینه قیمت باید مسؤولان ستاد تنظیم بازار صحبت کنند، اما زمانی که صادرات با دلار برای تولیدکنندگان ارزشمند است، افزایش قیمت در داخل هم اتفاق می‌افتد.

قیمت تخم مرغ در ماه‌های اخیر به شانه‌ای ۴۵ هزار تومان رسید و در همان زمان صادرات تخم مرغ هم انجام می‌شد. تصمیم‌گیری تولید در حوزه وزارت جهاد و تصمیم‌گیری‌های صادرات در بخش وزارت صنعت انجام می‌شود و مدیریت‌های جزیره‌ای و صادرات بدون توجه به نیاز داخل از نظر کارشناسان عاملی برای افزایش قیمت تخم مرغ شده است.

بر اساس اعلام منابع خارجی پس از شیوع ویروس کرونا بسیاری از کشورها صادرات خود را محدود یا متوقف کردند و تأمین نیاز داخل را در اولویت خود قرار داده‌اند، به عنوان نمونه روسیه مدتی است صادرات برخی محصولات کشاورزی از جمله گندم و نهاده‌های خوراک دام و طیور را متوقف کرد و پس از آن عوارض زیادی در نظر گرفته است.

افزایش بیش از یک میلیون راس دام در کشور

رئیس سازمان دامپزشکی کشور همچنین از افزایش یک میلیون و ۱۰۰ رأسی تعداد گاو در یک سال گذشته و ۱۰ میلیون رأس گوسفند و بز در دو سال گذشته خبر داد.

وی همچنین گفت: صادرات تخم مرغ به میزان ۶۵ هزار تن و گوشت مرغ به میزان ۲۵ هزار تن صورت گرفته است.

علی رغم اعلام این خیر مبنی بر افزایش جمعیت گاو و گوسفند در کشور اما قیمت گوشت هم به شدت افزایش یافته و قیمت گوشت گوساله به کیلویی ۱۲۰ و گوشت گوسفندی تا ۱۴۵ هزار تومان رسیده است. در یک هفته گذشته هم افزایش جدیدی در قیمت گوشت در بازار اتفاق افتاده است.

وی در پاسخ به سؤال دیگر خبرنگار فارس که تکلیف لبنیات سنتی به کجا رسید، بالاخره مردم می‌توانند از این محصولات استفاده کنند و آیا سلامت آنها مورد تأیید دامپزشکی است؟ گفت:‌ در صورتی که این محصولات با تأیید دامپزشکی عرضه شود مشکلی ندارند، اما نواقصی هم در کار ما بوده که باید اینها ساماندهی شوند.

لبنیاتی‌های سنتی در سال‌های گذشته قارچ‌وار رشد می‌کنند. از یک سو مسؤولان بهداشتی این گونه محصولات را غیربهداشتی عنوان می‌کنند و از سوی دیگر قیمت مناسب‌ و طعم و مزه عالی آنها مردم را روز به روز به این سمت می‌کشاند و این پارادوکس سالها است وجود دارد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.