ریابکوف: آمریکا شروط روسیه را پذیرفت

به گزارش خبرگزاری «اسپوتنیک»، سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه گفت: «به‌طور کلی، این تصمیمی شامل منافعی برای هردو طرف است. این تنها تصمیم درست قابل اتخاذ است». 

ریابکوف افزود:‌«اکنون زمان کافی در اختیار داریم تا مذاکرات دوجانبه عمیقی درباره طیف مسائل مرتبط با ثبات راهبردی را آغاز کرده و امنیت قابل اطمینانی را در بازه طولانی مدت، برای کشورمان تضمین کنیم».

وی با اشاره به اینکه توافق حاصل شده بر اساس شروط مسکو صورت گرفته است گفت: «طبق شروط ما، [این معاهده] به مدت پنج سال، بدون پیش شرط و بدون هیچ ضمیمه و الحاقیه‌ [تمدید می‌شود]».

ریابکوف در ادامه گفت: «روز گذشته من و [جان] سالیوان سفیر [آمریکا در مسکو] یادداشت‌هایی درخصوص تثبیت توافق به مدت پنج سال، رد و بدل کردیم».

از سوی دیگر امروز (چهارشنبه) سخنگوی ریاست جمهوری روسیه با اشاره به رایزنی تلفنی «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه و «جو بایدن» همتای آمریکایی او اعلام کرد که دو کشور طی روزهای آینده پیمان استارت جدید را تمدید می‌کنند.

در بیانیه دفتر ریاست جمهوری روسیه آمده است: «روسای جمهور (روسیه و آمریکا) به دنبال تبادل یادداشت‌های دیپلماتیک بر سر توافق برای تمدید پیمان استارت جدید، خرسندی خودشان را از این موضوع اعلام کردند».

چند روز پیش «تام کاتن» سناتور جمهوری‌خواه آمریکا علیه پیشنهاد دولت جدید این کشور جهت تمدید معاهده استارت جدید موضع گرفته و گفته بود بایدن دقیقاً آنچه را که پوتین خواسته بود به او تقدیم کرده است.

روسیه و آمریکا ۱۰ سال پیش معاهده‌ای با هدف کاهش و محدودسازی تسلیحات راهبردی به امضا رساندند که به معاهده استارت جدید معروف شد. با این حال دولت پیشین آمریکا از تمدید آن طفره می‌رفت.

«دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق آمریکا برای تمدید این معاهده پیش شرط‌هایی را تعیین کرده بود که با مخالفت مسکو مواجه شد. از جمله این پیش‌شرط‌ها می‌توان به ورود چین به معاهده به عنوان طرف سوم و باقی ماندن موشک‌های آمریکایی در کشورهای اروپایی مجاور روسیه اشاره کرد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.