درخواست دوباره کشورهای عربی برای داشتن کرسی دائم در شورای امنیت

پایگاه خبری میدل ایست نیوز در این باره نوشت که «منصور العتیبی»، نماینده دائم کویت در سازمان ملل متحد، به نمایندگی از دیگر کشورهای عربی، در نشست عصر سه شنبه شورای امنیت این موضوع را مطرح کرد.

العتیبی گفت: کویت به نمایندگی از کشورهای عربی نمایندگی کامل عرب ها و اعطای کرسی دائمی شورای امنیت سازمان ملل متحد را خواستار است.

وی افزود: نمایندگی عادلانه همچنین به نمایندگی متناسب عرب ها در رده کرسی های غیر دائمی در شورای امنیت نیاز دارد.

العتیبی توضیح داد که خواسته های کشورهای عربی مبتنی بر معیارهای عینی از جمله تراکم جمعیت و شمار کشورهای عربی در سازمان ملل متحد است.

وی در ادامه گفت: بخش عمده ای از کار شورا و مواردی که در دستور جلسه آن قرار دارد مربوط به کشورهای عربی است که به نمایندگی عادلانه و متناسب آنها در شورای امنیت نیاز دارد.

نماینده دایم کویت تأکید کرد که کشورهای عربی به اصلاحات واقعی و جامع در ساختار شورای امنیت پایبند هستند تا قدرت و تاثیر بیشتری در چارچوب نمایندگی، شفافیت، بی طرفی و اعتبار بیشتر داشته باشد.

پیشتر مصر و کویت به ترتیب در سال های ۹۷ و ۹۵ درخواست مشابهی را مطرح کرده بودند.

شورای امنیت سازمان ملل متحد در حال حاضر از ۱۵ کشور شامل ۵ عضو دائمی شامل ایالات متحده آمریکا، انگلیس، فرانسه، چین و روسیه تشکیل شده است.

۱۰ عضو غیر دائم شورای امنیت را مجمع عمومی سازمان ملل متحد با توجه به مشارکت اعضای این سازمان در حفظ صلح و امنیت بین الملل و دیگر اهداف سازمان و همچنین بر مبنای توزیع عادلانه جغرافیایی انتخاب می‌کند.

اعضای غیر دائم شورای امنیت برای یک دوره ۲ ساله انتخاب می‌شوند. 

هر یک از اعضای دائم شورا حق وتو دارند، که به آن ها اجازه می دهد از صدور هرگونه پیش نویس قطعنامه جلوگیری کند، منتقدان معتقدند که این امر به دور از روح عدالت است و منافع اعضای دائمی را تأمین می کند و مانع کار نهادهای بین المللی می شود.

وظیفهٔ پاسداری از امنیت و صلح بین‌المللی به عهده شورای امنیت است. بر اساس منشور سازمان ملل متحد، حیطهٔ قدرت شورای امنیت شامل اعزام نیروهای پاسدار صلح، تصویب تحریم‌های بین‌المللی و اعطای اجازه استفاده از نیروی نظامی علیه کشورهای متخاصم است. 

تصمیم‌های این شورا به صورت قطعنامه‌های شورای امنیت اعلام می‌شود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.