«کانگ کیوانگ وا» وزیر خارجه کره جنوبی و «آنتونی بلینکن» همتای آمریکایی وی روز چهارشنبه در اولین مذاکره تلفنی خود که تنها ساعاتی پس از روی کار آمدن بلینکن به عنوان وزیر خارجه آمریکا صورت گرفت، تصمیم گرفتند در مورد حل مساله هسته ای کره شمالی با یکدیگر همکاری کنند.

وزارت امور خارجه کره جنوبی روز چهارشنبه در یک بیانیه مطبوعاتی اعلام کرد: دو وزیر درک مشترک داشتند که مساله هسته ای کره شمالی موضوعی است که باید تحت مدیریت دولت بایدن فوراً به آن رسیدگی شود.

بلینکن در جلسه استماع سنا گفته بود که واشنگتن «رویکرد و سیاست» خود را در قبال کره شمالی بررسی می‌کند و از طریق مشاوره نزدیک با سئول و سایر متحدانش، یک استراتژی مشخص در این مورد ارائه می‌دهد.

در بیانیه وزارت خارجه کره جنوبی آمده است: در این گفتگوی تلفنی، کانگ همچنین از دیدگاه بلینکن که درک عمیقی در مورد اتحاد دوجانبه و مسائل شبه جزیره کره دارد، استقبال کرد و انتظارات کشورش را برای توسعه بیشتر اتحاد دو کشور ابراز داشت.

در واشنگتن نیز وزارت امور خارجه آمریکا گفت که این دو دیپلمات ارشد اتحاد دو کشور را دوباره تایید کرده‌اند.

بلینکن همچنین در این رایزنی بر اهمیت ادامه همکاری های سه جانبه ایالات متحده، کره جنوبی و ژاپن، خلع سلاح هسته ای کره شمالی و تعهد جو بایدن برای تقویت اتحادهای ایالات متحده تاکید کرد.

روابط بین سئول و توکیو در سالهای اخیر به دلیل مسایلی پیرامون کار اجباری زمان جنگ و بردگی جنسی که کره ای ها هنگام استعمار ژاپن از سال ۱۹۱۰ تا سال ۱۹۴۰ متحمل شده‌اند، به شدت تضعیف شده است.

اخیراً کره جنوبی به دنبال اصلاح روابط با ژاپن برآمده تا حدی که امیدوار است فرصتی برای تعامل با کره شمالی در مورد بازی های المپیک آینده توکیو ایجاد کند تا روند صلح متوقف شده جلو رود.

گزارش ها همچنین حاکی است، وزیر خارجه آمریکا با همتای ژاپنی خود نیز به صورت تلفنی مذاکره کرده است.

بر اساس این گزارش، بلینکن در گفت و گو با «توشیمیتسو موتگی» وزیر خارجه ژاپن نیز بر اهمیت ائتلاف و همکاری بین دو کشور تاکید کرده است.

وی همکاری و ائتلاف دوجانبه میان توکیو- واشنگتن را برای صلح و رفاه منطقه و جهان ضروری عنوان کرده است

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.