به نقل از پایگاه خبری هیل، وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه و مارک گارنو، همتای کانادایی‌اش درباره همکاری نزدیک بین دو کشور درباره مسائل مختلف گفتگو کردند.

بلینکن گفت که به دنبال همکاری نزدیک با گارنو به منظور احیای امور اقتصادی و تقویت همکاری بیشتر و رسیدگی به چالش‌های مشترک از جمله مقابله با کووید-۱۹ و تغییرات جوی است.

جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا نیز نخستین رهبر خارجی بود که وزیر خارجه آمریکا با وی گفتگو داشت.

بلنیکن همچنین با کانگ کیونگ وا، وزیر خارجه کره جنوبی گفتگوی تلفنی داشت و در این گفتگو، دو طرف بر تداوم و تقویت همکاری و ائتلاف بین دو کشور،‌ صلح، امنیت و شکوه برای یک منطقه آزاد و باز هند – پاسیفیک و سراسر جهان تاکید کردند.

وزارت خارجه آمریکا در بیانیه خود همچنین آورده است: بلینکن بر اهمیت ادامه روابط سه جانبه بین آمریکا-ژاپن و کره جنوبی، تاکید بر ضرورت خلع سلاح اتمی کره شمالی و همچنین تاکید بر تعهدات جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا با هدف تقویت متحدان آمریکا تاکید کرد.

این وزارت خانه همچنین اعلام کرد، بلینکن و توشیمیتسو موتگی، همتای ژاپنی‌اش تاکید کردند که ائتلاف بین دو کشور سنگ بنای صلح، شکوه و امنیت برای منطقه آزاد و باز هند-پاسیفیک و سراسر جهان است و وزیر خارجه آمریکا و مارسلو ابرارد، وزیر خارجه مکزیک بر منافع مشترک دو کشور در زمینه امینت و اقتصاد و همچنین تمرکز بر رویکرد انسان دوستانه و با نظم درباره مهاجرت تاکید کردند.

بایدن بارها گفته که اولویتش تقویت روابط با کشورهای خارجی است که در دوران دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق آمریکا متشنج شده بود.

تمامی مقام‌های خارجی که با وزیر خارجه آمریکا روز سه شنبه گفتگو داشتند اعلام کردند که با ترامپ روابط خوبی نداشتند. کانادا و مکزیک از جانب دولت قبلی در واشنگتن متحمل تعرفه‌های گمرکی شده و دولت ترامپ سیاست‌های مهاجرتی مکزیک را زیر سوال برده بود.

در ضمن، ترامپ روابط تجاری آمریکا با ژاپن را زیر سوال برد و رزمایش‌های نظامی مشترک با کره جنوبی را نیز لغو کرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.