آلمان: برای گفت‌وگو با آمریکا درباره آینده برجام آمادگی داریم

«هایکو ماس» این مطلب را روز دوشنبه در آستانه نشست وزرای امور خارجه اتحادیه اروپا در بروکسل مطرح و از آنچه ابراز تمایل دولت جو بایدن برای بازگشت آمریکا به صحنه بین‌الملل خواند استقبال کرد.

او بدون اشاره به خروج یکجانبه کاخ سفید از برجام و بی عملی طرف های اروپایی در دو سال گذشته افزود؛ اتحادیه اروپا همچنان از ایران می‌خواهد که به تعهداتش در برجام بازگردد. ما نیز درباره دیدگاه امریکا پیرامون‌ آینده برجام رایزنی می‌کنیم.

وزیر امور خارجه آلمان با اشاره به پایان دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ عنوان کرد که فرصت همکاری جدیدی با آمریکا به وجود آمده و اتحادیه اروپا برای بهره‌برداری از آن آمادگی دارد.

رئیس جمهوری سابق آمریکا سال ۲۰۱۸ از برجام خارج شد اما جو بایدن رئیس جمهوری جدید این کشور وعده داده است که به این توافق بازمی‌گردد.

متحدان اروپایی آمریکا از جمله تروئیکای اروپایی (آلمان انگلیس و فرانسه) ضمن تاکید بر ضرورت حفظ برجام، از دولت جدید آمریکا خواسته‌اند تا به این توافق بازگردد.

«جن ساکی» سخنگوی کاخ سفید چهارشنبه گذشته در نخستین نشست خبری خود پس از آغاز به کار دولت جدید آمریکا گفت که دولت بایدن قصد دارد درباره موضوع هسته‌ای ایران و برجام با متحدان خارجی خود گفت و گو کند.

ساکی عنوان کرد که رئیس جمهوری آمریکا تصریح کرده که از طریق دیپلماسی، به دنبال تقویت محدودیت‌های هسته ای ایران است.

او بدون اشاره به اینکه این دولت آمریکا بوده که از برجام خارج شده و تعهداتش را زیرپا گذاشته است، گفت ایران باید تعهداتش را در قبال برجام به منظور ادامه روند این توافق از سر بگیرد.

وزیر امور خارجه آلمان هفته پیش نیز از موضع‌ جدید دولت بایدن استقبال کرد و گفت که این مساله «نشان دهنده نوع جدیدی از همکاری است.»

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.