دستورهای اجرایی جدید بایدن برای لغو سیاست‌های ترامپ

خبرگزاری اسپوتنیک با اشاره به این موضوع گزارش داد که انتظار می‌رود طی هفته دوم ریاست جمهوری، بایدن به امضای دستورات اجرایی بیشتر و همچنین لغو دستورات اجرایی ترامپ دست بزند.

براساس گزارش پایگاه خبری هیل، بایدن دستور کار اجرایی خود را در هفته دوم ریاست جمهوری مشخص کرده است و قصد دارد روی مساله مهاجرت، خدمات درمانی، حوزه‌های تغییرات اقلیمی، حقوق نژادی و برخی مسائل دیگر تمرکز کند و در هر روز یک موضوع مشخص را دنبال خواهد کرد. 

هیل می‌نویسد، بایدن در روز سه شنبه یک دستور اجرایی درباره برابری نژادی و احیای برخی قوانین انتقال تجهیزات نظامی به پلیس اجرایی محلی که در دوران «باراک اوباما» تدوین شده بود را امضا خواهد کرد. 

بایدن همچنین قصد دارد روز جمعه چند دستور اجرایی در زمینه لغو سیاستهای دوره ترامپ درباره سیستم پناهندگی و ایجاد ساز و کاری برای رسیدگی به دلایل اصلی مهاجرت از کشورهای آمریکای مرکزی امضا کند. 

رئیس جمهور جدید آمریکا همچنین قصد دارد با یک دستور اجرایی، نیروی ویژه‌ای برای اتحاد خانواده‌های پناهجویان که از یکدیگر جدا شده‌اند تشکیل دهد.

دونالد ترامپ با اجرای سیاست تحمل صفر باعث جدا شدن کودکان بسیاری از خانواده‌های خود در مرزهای آمریکا شد. این مساله انتقادات حقوق بشری زیادی را علیه آمریکا به راه انداخته است.

اتحادیه آزادی‌های مدنی آمریکا در ماه ژوئن از دولت به دلیل این دستورات مروبوط به پناهجویان شکایت کرد. دولت آمریکا در مجموع از ۲۰ مارس، ۱۵۹ هزار مهاجر و ۷۶۰۰ خانواده را اخراج کرده است.

به نوشته رسانه‌های آمریکایی، بایدن در اولین روز کاری خود به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا، ۱۷ دستور اجرایی با هدف باطل کردن اقدامات دونالد ترامپ امضا کرد.

از جمله مهمترین این دستورات اجرایی می‌توان به به لغو ممنوعیت مسافرتی و مهاجرتی از کشورهای دارای اکثریت مسلمان، بازگشت به توافق آب‌وهوایی پاریس، اجباری شدن استفاده از ماسک در مکان‌های عمومی و پایان وضعیت اضطراری در مرز آمریکا-مکزیک، اشاره کرد.

طبق گزارش هیل، برخی از دستورات اجرایی بایدن که هفته بعد امضا می‌شود تکمیل کننده دستورات اجرایی قبلی وی هستند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.