واکنش واشنگتن به حمله پهپادی به پایتخت سعودی‌

وزارت خارجه آمریکا شامگاه یکشنبه (به وقت تهران) در بیانیه‌ای حمله پهپادی اخیر به ریاض، پایتخت عربستان سعودی را محکوم کرد.

در این بیانیه آمده است: «آمریکا شدیدا حمله اخیر به ریاض را محکوم می‌کند. ما در حال جمع‌آوری اطلاعات بیشتر هستیم اما به نظر می‌آید که این تلاشی برای هدف قرار دادن غیرنظامیان بوده است.»

در ادامه این بیانیه آمده است: «چنین حملاتی بر خلاف قوانین بین‌المللی بوده و تمامی تلاش‌ها برای پیشبرد صلح و ثبات را تضعیف می‌کند. همانطور که ما بر کاهش تنش‌ها در منطقه از طریق دیپلماسی اصولی از جمله پایان دادن به جنگ در یمن کار می‌کنیم ما به شریکمان عربستان سعودی در دفاع در مقابل حملات به سرزمینش کمک خواهیم کرد و کسانی را که در تلاش برای تضعیف ثبات هستند را بازخواست می‌کنیم.»

ائتلاف متجاوز به یمن به رهبری عربستان سعودی ظهر دیروز شنبه (به وقت تهران) مدعی شد که «یک هدف متخاصم» را در آسمان شهر ریاض رهگیری و منهدم کرده است.

این ائتلاف به نوع حمله (پهپادی یا موشکی) اشاره‌ای نکرد ولی انصارالله یمن را متهم به انجام این حمله کرد اما سخنگوی نیروهای مسلح یمن در واکنش به این ادعا، آن را مطلقاً رد کرد و گفت: «نیروهای مسلح یمن طی ۲۴ گذشته هیچگونه عملیات هجومی علیه متجاوزان نداشته‌اند.»

این در حالی است که گروه موسوم به «الوِیة الوعد الحق» [تیپ‌های وعده حق] عراق بامداد یکشنبه در بیانیه‌ای رسماً مسئولیت عملیات دیروز شنبه در آسمان شهر «ریاض»، پایتخت عربستان سعودی را بر عهده گرفت.

گروه ألویة الوعد الحق (تیپ‌های وعده حق) در کانال تلگرامی خود با انتشار بیانیه‌ای نوشت: «پس از زیاده‌ خواهی و اصرار اعراب خلیج [فارس] بر جنایت در حق ملت‌های منطقه و ادامه حمایت‌های آن‌‌ها از باندهای تبهکار داعش و گروهک‌های تکفیری که دستانشان به خون بی‌گناهان آغشته شده، ما فرزندان شبه جزیره عرب به وعده خود عمل کرده و پهپادهای رعب و وحشت را به پادشاهی آل سعود فرستادیم و دژهای آنها در کاخ الیَمامه و اهداف دیگر را در ریاض هدف قرار دادیم».کاخ یمامه محل اقامت شاه و ولی‌عهد عربستان سعودی است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.