اصلاح طلبان اجماع‌ساز مشخص شدند

فرج کمیجانی رئیس دوره ایی شورای هماهنگی جبهه اصلاحات در خصوص نهاد اجماع ساز جبهه اصلاح طلبان اظهار کرد: ما اصلاح طلبان علی رغم همه موانع هنوز هم تنها راه تغییرات تدریجی و آرام درجامعه را از طریق صندوق های رای امکان پذیر می دانیم لذا أراده تمامی أحزاب اصلاح طلب بر مشارکت فعال در انتخابات در صورت وجود کاندیدای اختصاصی اصلاح طلبان است. اصلاح طلبان با هدف تحقق و عملیاتی شدن مشارکت حداکثری، بدنبال نهایی کردن نهاد اجماع ساز اصلاح طلبان با مشارکت فکری، عملی و اجرایی31 حزب دارای مجوز از وزارت کشور هستند. قرار بر این بود که برای تقویت و فراگیری این نهاد اجماع ساز تعدادی از شخصیت‌های ملی دارای مقبولیت فراگیر اجتماعی جریان اصلاحات را به عنوان عضو در این نهاد اجماع ساز جدید دعوت کنیم تا این نهاد اجماع ساز در حوزه های مختلف فعالیت ها، سیاستگذاری و انتخاباتی، جایگزین هر دو نهاد قبلی یعنی شورای سیاست‌گذاری و شورای هماهنگی شود.

وی ادامه داد: أساسا اصلاح طلبان چون به کار حزبی در چارچوب قانون اعتقاد دارند با هرگونه تحریم یا انفعال و بی‌تفاوتی در انتخابات مخالف هستند و این کنش ها را مغایر با روحیه اصلاح‌طلبی و مردم‌سالاری دینی می دانند بر همین اساس امیدوار هستیم در انتخابات ۱۴۰۰ با داشتن کاندیدای واحد، صاحب برنامه و تیم منسجم که مورد تایید این نهاد اجماع ساز باشد در عرصه سیاسی کشور نقش آفرینی کنیم.

کمیجانی گفت: به همین منظور در اجرای مصوبه‌ی شورای هماهنگی جبهه اصلاحات، مبنی بر تشکیل نهاد اجماع ‌ساز (مرکب از دبیران کل یا نمایندگان تام الاختیار ۳۱ حزب عضو شورای هماهنگی جبهه اصلاحات و ۱۵ نفر از اشخاص حقیقی از بین شخصیت های متنفذ جریان اصلاحات، کارگروه تعامل، مرکب از ۵ عضو منتخب شورای هماهنگی جبهه اصلاحات (زهرا شجاعی و حسین کمالی، فرج کمیجانی، جواد امام و محمود صادقی) و ۴ عضو منتخب سید محمد خاتمی ( سید عبدالواحد موسوی لاری، بهزاد نبوی، حسین مرعشی و محسن امین‌زاده) تشکیل گردید و اعضای کارگروه ۹ نفره معیارها و اولویت‌های انتخاب اشخاص حقیقی برای عضویت در نهاد اجماع ‌ساز را تدوین وتصمیم گرفتند که با لحاظ کردن معیارهای مصوب ترکیب اشخاص حقیقی را به گونه‌ای انتخاب نمایند که نهاد اجماع ساز برآیندی از همه‌ی ظرفیت‌های اصلاح طلبان باشد و این نهاد بتواند اکثریت قریب به اتفاق اصلاح ‌طلبان کشور را نمایندگی و اقشار مختلف جامعه را نسبت به مشارکت فعال درانتخابات ترغیب کند.

وی در ادامه تصریح کرد: ملاک و معیارهای مصوب عبارت بودند از شخصیت‌ ملی فراگیر، ترجیحا غیرحزبی،  مسئولیت پذیر، خوشنام، دارای حسن شهرت اخلاقی و سلامت مالی، دارای شرایط جسمی مناسب و تحمل و حوصله و علاقه ‌مندی به حضور و صرف وقت در نهاد اجماع ساز.

کمیجانی همچنین گفت: افراد باید دارای مقبولیت و مرجعیت اجتماعی، مؤثر و ذی‌نفوذ حداقل در بین یکی از اصناف یا اقشار جامعه باشند از قبیل: جوانان، مدیران، هنرمندان، ورزشکاران، اقوام، اهل سنت، اقلیت‌های دینی، کارگران، معلمان، دانشجویان، استادان دانشگاه، سازمان ‌های مردم ‌نهاد، فعالان محیط زیست، اهالی رسانه، فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی. حضور فعال درعرصه عمومی و رسانه‌ای و فعالیت های اجتماعی، سیاسی و فرهنگی و دارای توانایی گفتگو، سخنرانی و نوشتن مقاله.

وی تصریح کرد: این افراد  دارای توانایی در یکی از زمینه‌ها ی زیر هستند.

۱- دانش و بینش اداره امور عمومی و خط مشی گذاری عمومی یا یکی از شاخه های آن (خط مشی‌های اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، روابط خارجی)

۲-سازماندهی و تشکیلات و مدیریت فعالیت‌های جمعی،

۳- طراحی و ارزیابی راهبردها و خط مشی های سیاسی.

ث) در انتخاب اشخاص حقیقی زنان شاخص اصلاح طلب واجد شرایط مصوب در اولویت قرار گیرند .

ج) توجه به شخصیت هایی که صدایشان در میان جوانان بیشتر شنیده می شود و وجود انان در جمع نشانه‌ی توجه به انتقال بین نسلی است .

این فعال سیاسی گفت: با عنایت به موارد فوق از همه احزاب عضو شورای هماهنگی جبهه اصلاحات و شخصیت های متنفذ اصلاح طلب درخواست شدکه با درنظر گرفتن جمیع جهات و شاخص های مذبور افراد مورد نظر خود را به ترتیب اولویت  به اعضای کارگروه ۹نفره معرفی نمایند.که در سر جمع ۱۶۳ نفر از طرف احزاب عضو معرفی شدند و اعضای کارگروه ۹ نفره با تشکیل جلسات متعدد و مختلف ، طی گفتگو های مفصل ، اخذ نظرات استمزاجی ، پس از بحث و تبادل نظر نهایتا ۱۵ نفر ذیل را انتخاب و معرفی کردند. بهزاد نبوی، سید حسین   مرعشی، محسن   امین زاده، محمد رضا جلایی پور، سید حسن   رسولی، سید سراج الدین   موسوی،  محسن   میردامادی،  سید معروف   صمدی، محمود صادقی، فخرالسادات   محتشمی پور، علیرضا   علوی تبار، عماد   بهاور،  اسماعیل   گرامی مقدم،  فاطمه   سعیدی و بدرالسادات   مفیدی.

وی افزود: در ضمن عزیزان زیادی همانند مصطفی معین ، حجه الاسلام و المسلمین عبدالواحد موسوی لاری ، حجه الاسلام و المسلمین عبدالله نوری و ... قول مساعد داده اند که این نهاد اصلاح طلبان را با ارائه مشاوره در زمینه انجام فعالیت های مختلف فکری ، علمی ، پژوهشی ، آموزشی و ... یاری نمایند و همچنین تصمیم بر این شد که از اصلاح طلبانی که در معرض کاندیداتوری برای انتخابات ریاست جمهوری هستند به دلیل اینکه خودشان در معرض انتخاب این نهاد قرار خواهند گرفت در این نهاد عضو نباشند تا در انتخاب کاندیدای نهایی شائبه ای بوجود نیاید .

کمیجانی گفت: طی روز های آینده با دعوت از دبیران کل احزاب عضو شورای هماهنگی جبهه اصلاحات  و ۱۵ نفر منتخب فوق الاشاره اولین جلسه این نهاد اجماع ساز تشکیل و نسبت به انتخاب هیات رئیسه انتخابی و تقسیم کار میان اعضای ۴۶ نفره ، تعیین کارگروه های تخصصی برای تدوین منشور مشترک و آئین نامه های لازم برای این نهاد اجماع ساز اقدام خواهد شد. اسامی دبیران کل و نمایندگان تام الاختیار احزاب عضو شورای هماهنگی جبهه اصلاحات به ترتیب الفبایی بر اساس نام حزبشان عبارتند از :

۱-        انجمن اسلامی جامعه پزشکی ایران                   ظفرقندی  ( رئیس کرمی)

۲-        انجمن اسلامی معلمان ایران                             سید حسن الحسینی    ( صفر اسلامی)

۳-        انجمن اسلامی مدرسین دانشگاهها                    محمود صادقی ( حاضری )

۴-        انجمن روزنامه نگاران زن                               ژاله   فرامرزیان

۵-        انجمن اسلامی مهندسان                                ابراهیم اصغرزاده  ( کمال مرادی)

۶-        جمعیت زنان مسلمان نواندیش                         فاطمه راکعی

۷-        جمعیت تولید گرایان ایران اسلامی                    ظفرزاده ( ابراهیم بای سلامی)

۸-         جمعیت دفاع از حقوق بشر زنان                      شهیندخت مولاوردی

۹-        خانه کارگر جمهوری اسلامی ایران                علیرضا  محجوب  (  افشین حبیب زاده )

۱۰-      حزب اتحاد ملت ایران                                  علی شکوری راد (آذر  منصوری )

۱۱-      حزب اسلامی کار                                       حسین کمالی  ( نیشابوری )

۱۲-      حزب اعتماد ملی                                        اقا مهدی کروبی ( ابوالحسنی )

۱۳-      حزب پیشرو اصلاحات                                    علی  صوفی

۱۴-       حزب توسعه ایران                                       علی باقری

۱۵-      حزب کارگزاران سازندگی ایران                      غلامحسین کرباسچی ( یداله طاهرنژاد)

۱۶-       حزب جوانان ایران اسلامی                           محمد خونچمن ( مهدی علیخانی)

۱۷-      حزب مجمع فرهنگیان ایران اسلامی                فرج کمیجانی      ( عادل عبدی)

۱۸-      حزب مردمسالاری                                     مصطفی کواکبیان   ( حبیبی)

۱۹-      حزب همبستگی ایران اسلامی                       علی اصغر احمدی (  محمد سالاری)

۲۰-      حزب همبستگی دانش آموختگان ایران            احمد شریف

۲۱-      حزب ندای ایرانیان                                      صادق خرازی ( مجید فراهانی)

۲۲-      حزب وحدت و همکاری ملی                          راه چمنی (  صادر )

۲۳-      حزب آزادی                                               مجید محتشمی

۲۴-      سازمان عدالت وآزادی                                  طاهری ( فخاری )

۲۵-       سازمان معلمان ایران                                   طاهره نقی ئی ( کاظمی)

۲۶-        مجمع ایثارگران                                       جواد  امام

۲۷-      مجمع نیروهای خط امام                              سید هادی خامنه ایی ( قزوینی )

۲۸-      مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه          سید حسین موسوی تبریزی ( منتظرقائم )

۲۹-      مجمع دانش آموختگان ایران اسلامی                عزت اله  تقواییان

۳۰-      مجمع نمایندگان ادوار مجلس                        یداله اسلامی ( عابدی )

۳۱-        مجمع زنان اصلاح طلب                                 زهرا شجاعی

وی در پایان گفت: ما اصلاح طلبان در انتخاباتی آزاد، قانونی، رقابتی، عادلانه و در تراز قانون اساسی کشور و با حضور کاندیدای واحد مورد تایید این نهاد اجماع ساز اصلاح طلبان باشد حتما مشارکت فعال خواهیم داشت  و این نهاد اجماع ساز مسئولیت تصمیم گیری درخصوص نحوه مشارکت اصلاح طلبان در انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا در خرداد ۱۴۰۰را بر عهده خواهد شد .

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.