اختیار واردات واکسن کرونا به هیات امنای ارزی وزارت بهداشت داده شد

کیانوش جهانپور روز یکشنبه گفت: اختیارات لازم برای واردات واکسن کووید۱۹ مورد تایید به هیات امنای ارزی داده شده است بررسی و تایید آیین نامه ثبت سریع و صدور مجوز واردات اضطراری واکسن کرونا در جلسه کمیته ملی واکسن کووید۱۹ مرجع تایید نهایی واکسن اعم از خارجی یا تولید داخل، سازمان غذا و دارو خواهد بود.

رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت گفت: بر اساس این مجوز به هیات امنای ارزی همه اختیارات داده شده تا مستقیم یا از طریق شرکت های خصوصی مجاز نسبت به واردات واکسن تایید شده اقدام کند.

جهانپور اظهار داشت: از ابتدا تا کنون تاکید کمیته ملی واکسن بر آن بوده که هرگونه انجام کارآزمایی بالینی واکسن های خارجی در کشور منوط به مشارکت در تولید و انتقال فناوری خواهد بود.

وی با اشاره به برگزاری ۱۲ نشست هم اندیشی و جلسه کمیته ملی واکسن کووید۱۹ در ماه های گذشته، افزود: در این جلسات علاوه بر رهگیری و هدایت و برنامه ریزی برای واکسیناسیون همگانی اثربخش و ایمنی علیه بیماری کووید۱۹، موضوع تسهیل دستیابی به واکسن تولید داخل مستمر پیگیری و تصمیم سازی شده که نتایج خوبی تا کنون دربر داشته است.

سخنگوی سازمان غذا و دارو یادآور شد: در جلسه یازدهم کمیته ملی واکسن کووید۱۹ در آذر ماه، آیین نامه ثبت سریع و صدور مجوز واردات اضطراری واکسن کرونا پیشنهادی سازمان غذا و دارو نیز پس از بحث و بررسی، مورد تایید اعضای کمیته قرار گرفته و برای ابلاغ، تقدیم مراجع ذیربط شده است.

جهانپور گفت: پیش نیازهای درخواستی سازمان جهانی بهداشت (WHO) و ساز و کار کوواکس مبنی بر تعریف فرآیند و الزامات واردات واکسن با توجه به وضعیت بحران و اضطراری کووید۱۹ در جهان برای دریافت به هنگام واکسن ایمن از شرکت های سازنده به منظور کاهش عواقب و پیامدهای تداوم اپیدمی، ضروری خواهد بود.

رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: تاکید وزیر بهداشت و کمیته ملی بر استفاده از گزینه های مطمئن واکسن برای کارکنان سلامت بوده و هست و زیرگروه های در اولویت این قشر عزیز برای واکسیناسیون در اولویت خواهند بود.

سخنگوی قرارگاه تامین دارو و تجهیزات پزشکی ادامه داد: با توجه به وضعیت زمانی محدود عرضه واکسن های خریداری شده، مقرر شده است صرفا در این مورد خاص، بسته بندی اولیه سازنده دربردارنده اطلاعات نوع واکسن، روش و حجم تزریق و هشدارهای اساسی به زبان مندرج مورد تایید باشد و برای لیبلینگ واکسن، مدل ارائه شده توسط مرجع تنظیم مقررات دارویی اروپا(EMA) مورد تایید است.

وی تصریح کرد: برنامه کلی واکسیناسیون علیه کووید۱۹ تغییری نداشته است و مطابق برنامه قبلی، مسیرهای خرید مستقیم واکسن تایید شده، خرید از سبد کوواکس و واکسن تولید داخل به ترتیب مسیر تامین واکسن مورد نیاز کشور برای واکسیناسیون همگانی علیه این بیماری بوده و مرجع تایید نهایی واکسن اعم از خارجی یا تولید داخل، سازمان غذا و دارو خواهد بود و فرآیند بررسی به رغم همه مسیرهای سریع تایید(Fast Track) کماکان زمانبر بوده و نیازمند تکمیل اطلاعات است و در این فرآیند، کیفیت و ایمنی مبتنی بر شواهد و مدارک فدای سرعت عمل نخواهد شد و ورود هرگونه واکسن از هر مسیر، منوط به تایید مجوز موقت و اضطراری سازمان غذا و دارو است.

رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت تاکید کرد: فرآیند واکسیناسیون هم در کشوری به گستردگی مثل ایران و برای درصد بالایی از جمعیت ۸۴ میلیونی، زمانبر خواهد بود بنابراین حتی با تایید برخی واکسن ها و صدور مجوز مصرف اضطراری و واردات آنها و متعاقبا شروع واکسیناسیون در بازه زمانی چند روزه و چند هفته حتی چند ماه، کماکان رعایت پروتکل های بهداشتی، اعمال محدودیت های هوشمند، استفاده از تجهیزات محافظت فردی و خودمراقبتی، فاصله گذاری فیزیکی و شستن مکرر دست ها با آب و صابون و استفاده از ضدعفونی کننده ها با دقت و جدیت مانند ماه های قبل باید ادامه داشته باشد.

وی افزود: در خوش بینانه ترین شرایط، واکسیناسیون حتی بدون بروز حوادث غیرمترقبه ای مانند جهش های ویروس، یک شبه و یک ماهه و حتی چند ماهه نمی تواند سایه شوم این بیماری و همه گیری را از جوامع کوتاه کند و هرگونه عادی پنداری و اهمال فردی و عمومی حتی در میانه فصل واکسیناسیون می تواند فاجعه آمیز و بحران آفرین باشد و تا آخرین روزهای خروج از اپیدمی و طغیان بیماری و حتی بعد از آن باید این هوشیاری و حساسیت در جامعه زنده بماند و خودمراقبتی و مشارکت فعال اجتماعی و بین بخشی باید در بالاترین وجه ممکن ادامه یابد.

جهانپور یادآور شد: همان گونه که از قبل وعده داده شده، واکسیناسیون با واکسن موثر و بی خطر خارجی آغاز خواهد شد و با واکسن های تولید داخل ادامه خواهد یافت و با توکل به خداوند متعال حتی زودتر از بسیاری از کشورها اتمام خواهد یافت.

وی گفت: هرگونه عادی پنداری و اهمال فردی و عمومی حتی در میانه فصل واکسیناسیون می تواند فاجعه آمیز و بحران آفرین باشد. واکسیناسیون با واکسن موثر و بی خطر خارجی آغاز خواهد شد و با واکسن های تولید داخل ادامه خواهد یافت.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.