مرزهای عراق به روی ایرانی‌ها باز شده است؟

سفر زیارتی ایرانی‌ها به عراق از زمان همه‌گیری ویروس کرونا متوقف شده است. مرزهای زمینی دو کشور نیز حدود یک سال است که به روی مسافران بسته شده و سفارتخانه‌های دو کشور فقط برای سفرهای «تجاری» و «درمانی» ویزا صادر می‌کنند.

دولت عراق که چندی پیش به دنبال شناسایی نوع جدید ویروس کرونا، مرزهای هوایی خود را به روی برخی کشورها از جمله ایران بسته بود، از روز گذشته این پروازها را دوباره برقرار کرده است. طبق اعلام شرکت خطوط هوایی عراق از روز شنبه چهارم بهمن‌ماه، چهار پرواز میان نجف، تهران و مشهد به صورت رفت و برگشت انجام می‌شود.

همزمان با بازگشایی مرز هوایی دو کشور، تبلیغ سفرهای زیارتی به عراق نیز آغاز شده است، درحالی که پیگیری‌های ایسنا از سازمان حج و زیارت، حکایت از این دارد که دولت عراق فعلا ویزای زیارتی و توریستی صادر نمی‌کند و هیچ کاروانی برای سفر به این کشور تشکیل نشده است. ستاد ملی مقابله با کرونا نیز هنوز با ازسرگیری سفرهای زیارتی موافقت نکرده و از طرفی، گذرگاه‌های زمینی دو کشور به روی مسافران عادی و زائران همچنان بسته است.

درحال حاضر تنها مسافران با ملیت عراقی و دارای ویزای تجاری می‌توانند از ایران به این کشور سفر کنند. دولت عراق همچنین تمام مسافران بالای ۱۰ سال را ملزم کرده حداکثر ۷۲ ساعت قبل از زمان پرواز در یکی از بیمارستان‌ها و آزمایشگاه‌های مورد تأیید وزارت بهداشت ایران تست PCR داده و جواب منفی آن را به مسؤول کانتر در فرودگاه ارائه دهند. تمام مسافران به محض ورود به خاک عراق نیز به مدت ۱۴ روز قرنطینه اجباری می‌شوند.

سفر شهروندان عراقی به ایران نیز مشروط به ارائه تست کرونا شده است؛ تمام مسافران بالای ۲ سال حداکثر ۷۲ ساعت قبل از زمان پرواز در یکی از بیمارستان‌ها و آزمایشگاه‌های مورد تأئید وزارت بهداشت کشور عراق و اقلیم کردستان عراق باید تست کووید-۱۹ بدهند و جواب منفی آن را به مسؤول کانتر در فرودگاه‌های عراق (بغداد، نجف، بصره، اربیل و سلیمانیه) ارائه دهند.

طبق اعلام وزارت میراث فرهنگی و گردشگری، درحال حاضر شهروندان عراقی فقط با ویزای درمانی و تجاری می‌توانند به ایران سفر کنند و ویزای توریستی فعلا صادر نمی‌شود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.