پاسخ حزب اتحادیه میهنی کردستان عراق به تهدید اردوغان

«غیاث السورجی» از رهبران اتحادیه میهنی کردستان عراق از «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه خواست تا به جای سخن گفتن از «اشغال عراق»، عناصر داعشی را که در قتل عراقی‌ها نقش داشتند، در داخل ترکیه تحت پیگرد قرار دهد.

وی در گفت‌‌وگو با پایگاه خبری «المعلومه» تصریح کرد: «اظهارات رجب طیب اردوغان در خصوص اشغال «سنجار» به بهانه مبارزه با عناصر حزب کارگران کردستان یک شیوه تهاجمی ناپخته است که نمی‌توان مطلقا به آن اجازه داد.»

السورجی افزود:«قانون بین‌الملل به هیچ کشوری اجازه نمی‌دهد که داخل مرزهای کشور دوم دارای حاکمیت عملیات نظامی انجام دهد. عراق باید در شورای امنیت کاری برای جلوگیری از ایجاد پایگاه نظامی ترکیه در سنجار انجام دهد. موضع دولت در این خصوص باید قاطع باشد و اجازه ندهد که اردوغان سنجار را اشغال کند و مشابه کاری که در «بعشیقه» واقع در استان نینوی انجام داد و در آن یک پایگاه نظامی برای ارتش خود ایجاد کرد، در سنجار انجام دهد.»

این مقام حزب اتحادیه میهنی کردستان عراق تاکید کرد: عراق بهتر بود از اردوغان پیشی می‌گرفت و از او می‌خواست که هزاران داعشی عامل قتل عراقی‌ها را در داخل خاک ترکیه تحت پیگرد قرار دهد. تروریست‌های که بدون هیچ محدودیتی در خیابان‌های ترکیه تردد می‌کنند.

«غازی کاکائی» دیگر عضو اتحادیه میهنی کردستان عراق امروز در انتقاد از اظهارات اردوغان گفت: نباید از این تهدید به سادگی گذشت بلکه باید دولت فدرال و دولت منطقه کردستان عراق، موضعی قدرتمند ااتخاذ کنند نه اینکه همچنان به سکوت شرم‌‌آور ادامه دهند.

وی افزود: این منطقی نیست که وزیر دفاع ترکیه به بغداد و اربیل سفر کند و پس از گذشت دو روز، این اظهارات از سوی اردوغان طرح شود. باید جلوی این امر گرفته شود و به صورتی قوی که بیانگر حاکمیت عراق و آمادگی آن برای دفاع از شهروندانش باشد، به این امر پاسخ داد.

روز جمعه «ریبین سلام» عضو حزب دموکرات کردستان عراق نیز به این اظهارنظر جنجالی رئیس جمهور ترکیه واکنش نشان داد و گفت: موضوع حاکمیت و حمایت از کشور مطابق قانون اساسی بر عهده دولت مرکزی است.

وی افزود: ما به شدت با دخالت نظامی خارجی در اراضی کشور مخالفیم. پ.ک.ک مورد حمایت برخی طرف‌ها در عراق مسئول تبعات هرگونه دخالت ترکیه در کشور است زیرا به این دخالت مشروعیت می‌دهد.

رئیس جمهور ترکیه عصر دیروز (جمعه ۲۲ ژانویه) با بیان اینکه کشورش همواره آماده همکاری با دولت عراق در اجرای عملیات نظامی علیه شبه‌نظامیان پ.ک.ک است، تهدید کرد ممکن است یک شب به صورت ناگهانی به سنجار حمله کنند.

اردوغان در گفت‌وگویی کوتاه با رسانه‌های ترکیه گفت:« ترکیه همواره آماده اجرای عملیات‌های مشترک با عراق علیه پ.ک.ک بوده ولی ما نمی‌توانیم زمان چنین عملیات‌هایی را علناََ اعلام کنیم».

وی در پاسخ به سوالی درباره مقر شبه‌نظامیان پ.ک.ک در شهر سنجار واقع در استان نینوی (عراق) نیز گفت: «من همیشه وعده داده‌ام، ممکن است یک شب ناگهان حمله کنیم».

پ.ک.ک که از نظر ترکیه، اتحادیه اروپا و آمریکا گروه تروریستی شناخته می‌شود، بعد از شکستن توافق آتش‌بس با آنکارا، درگیری مسلحانه با دولت مرکزی را از سرگرفت. این گروه از سال ۱۹۸۴ مبارزه مسلحانه‌ای را با دولت ترکیه آغاز کرده است. بر اساس آمارهای رسمی ترکیه، بیش از چهل هزار نفر، که بیشتر آنها غیرنظامی هستند، در این درگیری‌های ۳۰ ساله کشته شدند.

ترکیه  از چندی قبل دو عملیات گسترده با نام «پنجه عقاب» و «پنجه ببر» را در شمال عراق،  با هدف نابودی عناصر پ‌ک‌ک آغاز کرد که با اعتراض شدید دولت بغداد و مقامات مسئول عراقی مواجه شد، اما آنکارا بی‌توجه به این اعتراض‌ها به نقض حاکمیت عراق، تاکید دارد که به عملیات خود ادامه دهد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.