صندوق سرمایه گذاریهای مستقیم روسیه دست اندر کار تولید واکسن ضد کرونای اسپوتنیک وی در بیانیه ای اعلام کرد که با چند شرکت داروسازی ترکیه برای تولید مشترک واکسن کرونا قرارداد امضا کرده است.

بر اساس توافق اولیه، شرکت های ترکیه با مشارکت روسیه سالانه یک میلیون دوز واکسن اسپوتنیک وی تولید می کنند و این میزان ممکن است در آینده افزایش بیابد.  

واکسن تولید شده در ترکیه در بازار داخلی این کشور عرضه یا به کشورهای دیگر صادر خواهد شد.

توافق با کره جنوبی 

شرکت جی. ال رافا کره جنوبی نیز با روسیه برای تولید مشترک ۱۵۰ میلیون دوز واکسن اسپوتنیک وی توافق کرده است و در آینده نزدیک واکسن تولید شده از این راه به کشورهای دیگر صادر خواهد شد.

به گزارش ریانووستی، واکسن ضدکرونای تولید شده توسط شرکت جی. ال رافا و صندوق سرمایه گذاری های مستقیم روسیه از طریق مرکز توزیع در امارات به کشورهای دیگر تحویل خواهد شد.  

توافق روسیه با مجارستان درباره اسپوتنیک وی 

وزیر خارجه مجارستان نیز روز گذشته اعلام کرد که این کشور برای استفاده از واکسن ضد کرونای اسپوتنیک وی و  «استرازنس» (انگلیسی) در این کشور توافق کرده است.

پتر سیارتو گفت که مجارستان و روسیه برای تحویل واکسن اسپوتنیک وی به بوداپست توافقنامه ای را امضا کردند.  

 سخنگوی کمیسیون اروپا در جمع خبرنگاران در بروکسل اعلام کرد که کشورهای اروپایی می توانند بطور مستقل با تولید کنندگان واکسن ضدکرونا وارد مذاکره شده و از آنها واکسن خریداری کنند.  

اسپوتنیک وی نخستین واکسن ضدکرونای روسیه است که توسط مرکز ویروس شناسی گاملیا وابسته به وزارت بهداشت روسیه در مسکو ساخته شده است و حرف وی (v) بعد از اسپوتنیک همان حرف اول کلمه انگلیسی victory (ویکتوری) به معنای پیروزی است.

این واکسن با مشارکت صندوق سرمایه گذاریهای مستقیم روسیه (تشکیلات دولتی تامین کننده مالی طرح های سرمایه گذاری) ساخته شده است و در ماه اوت سال ۲۰۲۰(مرداد) به ثبت رسید.

تاکنون دو میلیون دوز واکسن اسپوتنیک وی تولید شده است.  

کیریل دمیتریف رئیس صندوق سرمایه گذاری های مستقیم روسیه به تازگی اعلام کرد با تولید دهها میلیون دوز واکسن «اسپوتینک وی» از فوریه (بهمن) به واکسیناسیون عمومی علیه کرونا شتاب خواهیم داد.

دمیتریف در برنامه شبکه «روسیه ۱» گفت: «تولید کنندگان ما اساسا طرح های تولید خود را بهبود بخشیده اند و در ژانویه به مراتب بیشتر از آنچه که برنامه ریزی شده بود تولید خواهد شد. ما قادر خواهیم بود که تولید دهها میلیون دوز واکسن را از فوریه آغاز کنیم».

دنیس مانتوروف، وزیر صنعت و تجارت روسیه نیز پیشتر گفته بود که تولید واکسن در این کشور باید طی سه ماه اینده به  ۳۰ میلیون دوز برسد، اما این اتفاق ممکن است زودتر هم بیفتد».

دولت روسیه برای صادرات این واکسن به کشورهای دیگر یا تولید در خارج از روسیه برنامه ریزی کرده و بیش از ۵۰ کشور جهان برای خرید بیش از ۱.۲ میلیارد دوز از این واکسن ابراز تمایل کرده اند.

«ولادیمیر پوتین» رییس جمهوری روسیه بتازگی به سران کشورهای حاضر در نشست «جی-۲۰» گفت که روسیه آماده است تا واکسن ضد کرونای اسپوتنیک وی را به کشورهایی که به آن نیاز دارند عرضه کند.

تاکنون ۳۰۰ هزار دوز واکسن اسپوتنیک وی به آرژانتین و ۵۰ هزار دوز هم به بلاروس تحویل داده شده است. واکسن اسپوتنیک وی در کشورهای امارات، هند، ونزوئلا و بلاروس نیز بر روی انسان آزمایش شده است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.