یک منطقه دیگر به مناطق کرونایی اضافه شد

مقامات کمیسیون اروپا از شهروندان اروپایی خواسته اند که از انجام سفرهای غیرضروری پرهیز کنند.

از سوی دیگر با اوج‌گیری موارد ابتلا به بیماری کووید۱۹ و نیز شناسایی گونه‌های جهش‌یافته ویروس کرونا در برخی کشورهای اروپایی، فرانسه مسافران اروپایی را ملزم کرده که از روز یکشنبه هنگام ورود به این کشور برگه تست پی‌سی‌آر را که ۷۲ ساعت پیش از حرکت انجام داده‌اند در دست داشته باشند.

مقامات اتحادیه اروپا همچنین در نشستی مجازی، وضعیت موجود ناشی از انتشار گونه‌های تازه و جهش‌یافته ویروس کرونا را «بسیار وخیم» توصیف کردند.

به گفته متخصصان ایمن‌شناسی، ویروس‌های جهش‌یافته که گونه‌هایی از آنها در بریتانیا، آفریقای جنوبی، برزیل و حتی ژاپن شناسایی و کشف شده نسبت به نمونه اولیه به مراتب مسری‌تر بوده و اقشار جوان و کودکان را نیز تهدید می‌کنند.

رئیس کمیسیون اروپا در بخشی از سخنان خود در همین رابطه و با استناد به گزارش آژانس اروپایی مامور نظارت بر بیماری‌های همه‌گیر نسبت به شیوع گونه‌های جهش یافته ویروس به شدت ابراز نگرانی کرده و خواستار محدودیت‌های جدی در انجام سفرهای غیرضروری شد.

وی همچنین خواستار بررسی مجدد و باز تعریف مناطق مختلف تحت پوشش اتحادیه اروپا از حیث آلودگی به ویروس شد و پیشنهاد کرد که دسته‌بندی جدیدی با نشان «قرمز تیره» به این مطالعه اضافه شود.

به گفته وی مسافرانی که از مناطق مشخص شده با عنوان «قرمز تیره» قصد سفر دارند باید پیش از حرکت آزمایش مخاطی (پی سی آر) بدهند و هنگام ورود به مقصد مدتی را در قرنطینه سپری کنند.

رئیس کمیسیون اروپا همچنین پیشنهاد کرد که همین تدابیر برای آن دسته از مسافرانی که از خارج از اتحادیه اروپا به کشورهای این حوزه سفر می‌کنند در نظر گرفته شود و این افراد هنگام ورود برگه انجام تست پی‌سی‌آر خود را ارائه کنند.

فرانسه پیش از دیگر کشورهای عضو از اجرایی کردن چنین تصمیمی خبر داد و اعلام کرد که از روز یکشنبه کلیه مسافران ورودی از کلیه کشورهای اروپایی باید هنگام ورود برگه انجام تست پی‌سی‌آر که ۷۲ ساعت قبل از حرکت انجام شده باشد را در دست داشته باشند.

این تدابیر که از سوی دولت فرانسه در نظر گرفته شده برای مسافرت‌های ضروری و نیز جابجایی کارگران مرزی را شامل نخواهد شد.

کنترل و نظارت بر مرزها از حقوقی است که به هر یک از کشورها واگذار شده اما اروپایی‌ها با توجه به تجربه‌ای که از دوره نخست قرنطینه سراسری در بهار گذشته کسب کرده‌اند، تلاش دارند تا به گونه‌ای مبارزه با موج تازه همه‌گیری بیماری را مدیریت کنند که آسیبی به بازارهای داخلی، حمل و نقل کالا و تردد کارگران مرز وارد نشود.

جدا از فرانسه که ضمن اعمال تدابیر یادشده، چراغ سبز پارلمان را نیز برای تمدید وضعیت اضطراری بهداشتی تا ابتدای ژوئن دریافت کرده، برخی دیگر از کشورهای اروپایی نیز با توجه به شیوع ویروس‌های جهش‌یافته کرونا دست به اعمال محدودیت‌هایی تازه یا سخت‌تر کردن محدودیت‌های موجود زده‌اند.

به گزارش یورونیوز، آلمان که شمار قربانیان کرونا در این کشور از مرز ۵۰ هزار نفر گذشته از جمله آنها است. هلند نیز پنجشنبه از وضع منع رفت و آمد خبر داد که قرار است از ساعت ۲۱ شب به اجرا گذاشته شود. پرتغال هم روز پنجشنبه اعلام کرد که کلیه مدارس را به مدت دو هفته تعطیل می‌کند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.