آخرین میراث جنگ‌افروزانه ترامپ برای غرب آسیا

امارات متحده عربی تایید کرد در واپسین روزی که «دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق آمریکا در کاخ سفید حضور داشت توافقنامه‌هایی به ارزش 23 میلیارد دلار برای خرید 50 فروند جنگنده اف-35 و 18 پهپاد مسلح و دیگر تجهیزات نظامی را امضا کرده است.

به گزارش رویترز، سفارت امارات در واشنگتن در بیانیه‌ای که بر روی وبسایت خود قرار داد اعلام کرد که مفاد توافقنامه روز سه‌شنبه (30 دی ماه) نهایی شد و طی آن مواردی از جمله هزینه‌ها، مشخصات فنی و برنامه زمان‌بندی تحویل تسلیحات مشخص شده است.

این توافق می‌تواند در دولت «جو بایدن» رئیس جمهور جدید آمریکا مور بازبینی قرار بگیرد.

امارات که یکی از متحدین آمریکا به شمار می‌آید مدت‌ها بود که تمایل خود برای دستیابی به جنگنده‌های اف-35 ساخت شرکت «لاکهید مارتین» را ابراز کرده بود که پس از توافق این کشور با رژیم صهیونیستی برای عادی‌سازی روابط، توانست قرارداد خرید این جنگنده‌ها را بدست بیاورد.

سفارت امارات در واشنگتن درباره این توافق اعلام کرد که ارزش قرارداد خرید 50 جنگنده اف-35 شرکت لاکهید مارتین 10.4 میلیارد دلار بوده و قرارداد خرید 18 پهپاد MQ-9B مبلغ 2.97 میلیارد دلار و قرارداد خرید تسلیحات مختلف دیگر نیز 10 میلیارد دلار بوده است.

در این بیانیه هیچ اشاره‌ای به زمان تحویل جنگنده‌های اف-35 نشده اما افراد مطلع به خبرگزاری رویترز گفتند که اولین جنگنده‌های اف-35 در سال 2027 به امارات تحویل داده خواهد شد.

سفارت امارات در این بیانیه گفت که این کشور به کاهش تنش در منطقه متعهد بوده و این قرارداد تسلیحاتی تعامل نظامی آمریکا و امارات را بهبود خواهد بخشید.

این بیانیه افزود که این معامله با راهبرد دفاع ملی فراجناحی آمریکا برای تقویت شرکا در راستای مسئولیت پذیری بیشتر در خصوص امنیت جمعی در خاورمیانه تطابق دارد.

دولت امارات متحده عربی روز پنجشنبه و پس از روی کار آمدن دولت جدید آمریکا اعلام کرد که در انتظار همکاری با دولت بایدن است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.